De zoektocht naar een lettertype dat het best past bij jouw bedrijf of winkel kan best lastig zijn. We helpen je de beste fonts voor doosletters in 4 stappen te vinden. In de vorige blog over led letters hebben we je laten zien wat het beste lettertype is voor een optimaal leesbare lichtreclame. De uitkomst was als volgt:

  1. Gebruik een rechtop staande strakke letter (san serif).
  2. Begin met een hoofdletter en vervolg met kleine letters.
  3. Gebruik een voldoende dikke letter (bold uitvoering).
  4. Vermijd schuine-en schrijfletters.

Ook in deze blog focussen we ons op de leesbaarheid. Leesbaar is iets anders dan zichtbaar. Voor een goede zichtbaarheid is uiteraard de hoogte van de letters van het grootste belang. Bij leesbaarheid gaat het om de vorm van de letters. En de vorm van de letters dienen het juiste gevoel over te brengen.

Be different

Wanneer alles hetzelfde is valt het ongewone juist op. Een goede zichtbaarheid blijft uiteraard een gegeven, maar bij de zoektocht naar lettertypes ontdek je de vorm die bij jouw bedrijf of winkel past. Laten we daarom leesbaar en zichtbaar als richtlijn aanhouden in de ontdekkingsreis naar een opvallende en passende reclame.

Doel: de beste fonts voor doosletters

De eerste vraag die je jezelf stelt bij de keuze van een lettertype is: ‘Hoe reageert mijn publiek op de tekst?’ Een lettertype of een combinatie van lettertypen spelen een grote rol in de vorming van de identiteit van jouw merk. Het ene lettertype heeft een chique uitstraling, de andere weer een zakelijke of indringende uitstraling. Het gekozen lettertype moet bij jouw publiek de juiste associaties oproepen.

In 4 stappen naar de beste fonts voor doosletters.

1. Ontwerp van een lettertype.

Check waarvoor het font is ontworpen. Lettertypes die speciaal voor grote lappen tekst in boeken zijn ontworpen werken meestal niet goed voor een sign. Omgekeerd geldt dat ook. De Cooper black is een typische letter ontwikkeld voor een sign, in een boek zou het vrijwel onleesbaar zijn. Hoewel dit wel een overduidelijk voorbeeld is, vergeet niet jezelf in een lettertype te verdiepen. Belangrijke achtergrondinformatie over een lettertype heb je in twee seconden bij elkaar gegoogeld.

De Cooper black is speciaal ontworpen voor signs

2. Esthetisch aspect

Het esthetische aspect heeft betrekking op de zintuiglijke waarneming. Het ontwerp moet overeenkomen met de verwachtingen bij het beoogde publiek. Ik zal het met een voorbeeld illustreren. Wanneer je bijvoorbeeld een tekst maakt voor een advocatenkantoor dan zou de keuze voor het lettertype ‘Souvenir’ wel eens kunnen worden bestempeld als te frivool. Dat is geen kwaliteit die wordt geassocieerd met mensen die jouw juridische probleem gaan oplossen. De statige en stabiele ‘Bembo’ is waarschijnlijk een veel beter keuze. Zorg voor een goede match tussen het lettertype en het onderwerp.

Uiteraard geldt bovenstaand ook voor de combinatie van lettertypen. Deze Lithos en de Souvenir zijn meer iets voor een schoolkrant. Terwijl de Clarendon en Bembo op het lijf geschreven zijn voor een advocatenkantoor. Check uiteraard of deze gevoelens ook voor jouw zelf gelden.

waarnemen van lettertypes

Het gevoel bij BIMBO, CLARENDON, LITHOS of SOUVENIR is zeer verschillend.

3. Stemming

De stemming die wordt opgeroepen door een lettertype heeft raakvlak met punt 1 en 2. Het ontwerp en het esthetische aspect van een letter bepalen de stemming die het oproept. Verschillende lettertypen roepen verschillende stemmingen op. Het één geeft je een gevoel van comfort en het andere een gevoel van paniek.

Bekijk het onderstaande voorbeeld maar eens. De stemming slaat om wanneer we niet alleen het lettertype veranderen maar ook het ontwerp.

Een trucje om de stemming te checken is het volgende: kijk naar je ontwerp en probeer een tegenovergestelde stemming op te roepen. Lukt dit niet dan is het ontwerp niet sterk genoeg.

verschillende fonts roepen verschillende gevoelens op

De VAG ROUNDED en de IMPACT roepen ieder een andere emotie op.

4. Persoonlijke keuze

Soms heb je meteen een klik met een bepaald lettertype. Het rechter deel van je brein weet het al, maar het linker begrijpt nog niet waarom. Volg dan gewoon je onderbuik gevoel.

Extra tips om je te helpen.

Laten we afsluiten met enkele praktische tips die rechtstreeks uit de designwereld komen.

1. De pikorde van de letters.

Je hebt een aantal uitvoering van het lettertype nodig voor het ontwerp. Denk aan een regular, bold of italic uitvoering. Voor het gebruik van de naam, de omschrijving en/of de pay-of heb je verschillende uitvoeringen nodig om het juiste onderscheid te maken.

Kun je voldoende onderscheid maken tussen deze onderdelen of heb je nog een extra lettertype nodig? Ook een grotere witruimte maakt het geheel sterker.

Check ook de cijfers van een font dat je gaat gebruiken. Het kan zijn dat het niet past bij een toepassing. De Kievit pro is daar een goed voorbeeld van, met sommige cijfers die onder de basislijn uitkomen.

verschillende uitvoeringen binnen een font

Een goed font bestaat uit een grote familie met veel stijlen en gewichten.

2. Kijk naar wat anderen al gedaan hebben.

Niet om een ander te kopiëren, maar om te leren van wat andere al hebben uitgevogeld. Het wiel opnieuw uitvinden heeft geen zin. Kijk goed naar wat andere designers hebben gemaakt. Soms komt het over als saai of overbekend, maar laat je niet op het verkeerde been zetten. Bepaalde lettertypen worden voor specifieke toepassingen veel gebruikt omdat ze gewoon goed werken.

3. Experimenteer met de beste fonts voor doosletters

Gebruik een grafisch programma als bijvoorbeeld Adobe Illustrator. Open een nieuwe pagina en tik je gewenste tekst in. Gebruik verschillende lettertypen en zet ze daarna onder elkaar. Ook Web Font Specimen is een mooie tool die je goed kan helpen.

Experimenteer met een lettertype, gebruik verschillende versies of pas de hoogte aan, maar verander één ding tegelijk. Vraag een ander ook naar zijn of haar mening.

4. Vermijd clichés

De onderstaande voorbeelden spreken voor zich:

  • Gebruik geen Lithos wanneer je toevallig een Grieks restaurant hebt
  • Gebruik geen Comic Sans voor een feestwinkel
  • Gebruik geen Papyrus voor een antiekzaak, nog beter is het om Papyrus nooit te gebruiken.
  • Gebruik geen Gothic voor een tattoo shop.

Je kunt zeker wel een lettertype gebruiken met een ingebouwd effect, maar wees voorzichtig wanneer het beoogde effect overduidelijk is. Dan kan het ook een teken zijn van dat er weinig aandacht aan besteed is.

verschillende uitvoeringen binnen een font

5. Vertrouw op klassieke combinaties

Kom je er niet uit? Vertrouw dan op de klassieke combinaties. Univers voor de titel en Caslon voor de sub-titel zullen je nog nooit teleurstellen. In tegen tot bijvoorbeeld ITC Avant Garde Gothic en Trebuchet MS, deze twee fonts zullen nooit goed samenwerken.

Univers en Caslon

Trebuchet en Avant Garde

6. Houd jezelf in toom 

Gebruik een beperkt aantal fonts die je mooi vind of ga naar een site met fonts die veel door designers worden toegepast. Een goede site, hoewel Duitstalig, is FontShop’s 100 Best Typefaces. Gebruik een paar van deze klassiekers en voeg een paar moderne font toe. Er zijn ontwerpers die een ontwerp leven lang ongeveer 20 font gebruiken.

In het voorbeeld hebben we Garamond gecombineerd met het moderne en meer recente lettertypes als de Tabard, Caption en de Highlander. Combineer iets ouds met iets nieuws en je hebt een combinatie waar je een lange tijd mee vooruit kunt.

verschillende uitvoeringen binnen een font

7. De laatste tip: lap de regels aan je laars

Lap de regels aan je laars, maar alleen wanneer je de regels kent. Wanneer je een basiskennis hebt kun je er achter komen hoe je slim welke regels hoe kunt breken. Je gaat waarschijnlijk langs vele slechte ideeën totdat je dat ene fantastische idea hebt ontdekt.

Veel plezier in de tocht naar de beste fonts voor doosletters.

Meer over doosletters