Gebruiken we bij gevelreclame raster of vector afbeeldingen? Bij gevelreclame denk je aan reclameborden, lichtbakken, lichtbakletters, freesletters en gevelletters. In alle gevallen ga je van een kleine afbeelding op je computerscherm naar een veel grotere afbeelding op jouw winkel of bedrijfspand. Dat betekent dat het originele bestand geschikt moet zijn om, zonder kwaliteitsverlies, te kunnen worden vergroot tot de gewenste afmeting. 

Een vectorafbeelding is de ideale afbeelding om te vergroten, van kwaliteitsverlies is geen sprake. Bij een rasterafbeelding is de kwaliteit van het origineel van veel groter belang, maar omdat gevelreclame vaak van grote afstand wordt gezien is een super scherpe afbeelding niet echt een must.

Gevelreclame in raster of vector afbeeldingen? Bekijk hieronder de verschillen.

 


Rasterafbeeldingen voor gevelreclame

Gebruiken we bij gevelreclame raster of vector afbeeldingen?

– PDI en PPI

Een rasterafbeelding is een beeld in digitale vorm, zoals op je computer of digitale camera. Rasterafbeeldingen zijn afbeeldingen die zijn opgebouwd uit allemaal kleine blokjes (de pixels) die duidelijk zichtbaar worden wanneer je erop inzoomt. In elke pixel is een kleur vastgelegd, alle pixels bij elkaar vormen een beeld. Hoe meer pixels hoe scherper het beeld. De resolutie in pixels wordt weergegeven in ppi (pixels per inch). Een inch is 2,54 cm.

De resolutie bij het printen wordt weergeven in dpi (dots per inch) en wordt gemeten in het aantal druppeltjes inkt die per inch worden aangebracht.

De afkortingen ppi en dpi worden nog wel eens door elkaar gebruikt, op zich niet erg. Indien de ppi op 300 staat kun je ervan uitgaan dat jouw printwerk ook scherp wordt.

Over de dpi’s wordt vaak vrij ingewikkeld gedaan, terwijl onze ogen bij een zichtafstand van 25 cm niet veel meer dan 250 dpi kunnen waarnemen. Wat wel een verschil maakt is de druppelgrootte waarmee geprint wordt.

– Druppelgrootte

De druppelgrootte noemen we picoliter. Naarmate de druppel kleiner (bijv 10 picoliter) is worden de afbeeldingen scherper en zijn de verlopen vloeiender met zachtere kleuren. Maar voor afbeeldingen voor de gevelreclame hebben we dat nou net niet nodig, omdat gevelreclame van een grote afstand wordt waargenomen geeft een print met een grote druppel (bijv. 30 picoliter) een beter resultaat. Bij prints met een grote druppel zijn de kleuren harder en verlopen scherper. Dit zorgt, zeker op afstand gezien, voor prints die leven in het beeld brengen en kleuren die er af spatten. Scherpe afbeeldingen worden op een grotere afstand waargenomen als flets.

Wat belangrijk blijft is de resolutie en de toepassing van de afbeelding. Met toepassing bedoelen het gebruik. Prints voor fotoreproducties die worden bekeken op zo’n 20 cm of prints voor een kunstgalerij waar mensen met de neus bovenop staan hebben een andere resolutie en druppelgrootte nodig dan prints voor lichtbakken, reclameborden of freesletters.

– Hoe weet ik of mijn resolutie hoog genoeg is?

De minimale en de maximale resolutie is afhankelijk van de zichtafstand, in het algemeen varieert de resolutie van 30 dpi tot 150 dpi.

– zichtafstand tot 20 cm: ca. 1200 dpi

– zichtafstand tot 100 cm: ca. 300 dpi

– zichtafstand vanaf 1,5 mtr: ca. 70 dpi tot 150 dpi

– zichtafstand vanaf 1,5 tot 5 mtr: ca. 70 dpi

– zichtafstand vanaf meer dan 5 mtr: ca. 30 dpi tot 70 dpi

Bovenstaand is op basis van het werkelijke formaat, wordt het bestand op 10% (1:10) aangeleverd, dient de dpi 10x hoger te zijn. Voorbeeld: afmeting bord 100 x 100 cm met 70 dpi moet op een schaal van 10 x 10 cm (1:10) 700 dpi hebben.

– veel voorkomende formaten: JPG, TIFF, PNG of PSD bestanden.

Let op! Wanneer de resolutie op 75 dpi staat geeft je dit echter nog geen zekerheid. Het kan zijn dat afbeeldingen, logo’s of teksten in je ontwerp oorspronkelijk een lagere kwaliteit hadden. Je kunt dit voorkomen door altijd de originele bestanden te gebruiken. Gebruik ook nooit afbeeldingen en logo’s die je van internet haalt. Dit geldt ook voor programma’s als Paint of Picasa en apps als Whatsapp, deze programma’s  brengen automatisch de dpi’s terug.

Bovenstaand laat al raden dat voor gevelreclame het verschil tussen raster en vector afbeeldingen in het voordeel van vector zal uitvallen.

 

bij gevelreclame liever een vector afbeelding

 

 

Vectorbestanden voor gevelreclame.

Gebruiken we bij gevelreclame raster of vector afbeeldingen?

Vectorbestanden zijn eigenlijk lijntekeningen en worden vaak gebruikt in de reclamewereld voor o.a. logo’s en beeldmerken. Deze kunnen namelijk onbeperkt geschaald worden zonder kwaliteitsverlies. Het zal duidelijk zijn dat dit voor gevelreclame de beste bestanden zijn. We gaan namelijk altijd van klein naar groot en willen altijd strakke afbeeldingen. Voor freesletters of reclameletters is het zelfs essentieel. Omdat deze letters worden uitgefreesd of uitgesneden hebben onze productiemachines een lijn nodig waarlangs de frees of met mes via de computer kan worden voortbewogen. Pixel bestanden hebben deze informatie niet, ze bestaan immers alleen uit blokjes.

Veel voorkomende formaten: AI, EPS of PDF.

Nu gebeurt het wel eens dat mensen ons een AI, EPS of PDF bestand doorsturen in de veronderstelling dat dit een vectorbestand is, maar uiteindelijk blijkt dit dan toch een pixelbestand te zijn. Meestal gaat het dan om een pixelplaatje (bv. JPG) wat geplaatst is in een Illustrator PDF of een pixelbestand wat in Photoshop is opgeslagen als EPS. Dit maakt het echter nog geen vectorbestand.

Of  je voor gevelreclame raster of vector afbeeldingen aanlevert maakt voor een offerte niets uit. Bij gevelreclame gebruiken we zowel raster als vector afbeeldingen. Voor logo’s is het aan te raden om vectorbestanden te gebruiken. Afbeeldingen kunnen prima in een pixelformaat.