Of het nu gaat om gevelreclame in de vorm van gevelletters, lichtbakken of losse lichtbak letters, allereerst moet het ontwerp van een gevelreclame goed zijn. Deze vorm van communicatie wordt door de waarnemer gelijk aan jouw bedrijf gelinkt, een professioneel ontwerp is daarom erg belangrijk. Laat dus eerst een vakkundig ontwerp maken.

Onze producten variëren in grote en afmeting al naar gelang de te bereiken leesafstand en de ruimte die je ter beschikking hebt. Zichtbaarheid is het belangrijkste aspect van jouw sign.

Hier geven we je 5 tips waar je bij het ontwerp van een gevelreclame rekening mee kunt houden. Alle tips zijn van invloed op de leesbaarheid van de reclame.

  1. Contrast en kleuren
  2. Lettertype
  3. Spatiëring
  4. Lettergrootte
  5. Verlichting

1. Contrast en kleuren

Zorg voor voldoende contrast tussen de achtergrond en de gevelreclame. Wanneer je een lichtbak wilt gebruiken kun je de reclameplaat, die standaard wit is, zien als de achtergrond.

We zullen je de basis van ‘contrasterende kleuren’ uitleggen aan de hand van het kleurenwiel.

Het kleurenwiel is opgebouwd uit acht segmenten. Twee kleuren uit een ander segment van het kleurenwiel zijn contrasterende kleuren. Tegenover liggende kleuren hebben het meeste contrast. Bijvoorbeeld, rood uit de warme helft van het kleurenwiel contrasteert met blauw uit de koele helft van het kleurenwiel. Dit zijn contrasterende kleuren.

Hoe meer segmenten zich tussen de kleuren bevinden des te groter is het contrast. Bijvoorbeeld rood en groen hebben veel contrast, evenals oranje en blauw of paars en geel. Deze kleuren van het tegenoverliggende spectrum worden ook wel botsende kleuren genoemd, wat overigens niet wil zeggen dat deze kleuren niet bij elkaar passen. Sommige van die combinaties zijn juist erg aangenaam.

‘Zwart en geel hebben het meest contrast, hoewel zwart eigenlijk geen kleur is’

Bij gevelreclame hebben we uiteraard ook veel te maken met wit en zwart. Hoe passen deze nu in het kleurenwiel? Eigenlijk heel simpel, zwart bevindt zich aan de buitenzijde van de cirkel en wit aan de binnenzijde.

Voorbeeld: geel en paars zijn botsende kleuren. Maar heel licht geel (bijna wit) en heel donkerpaars (bijna zwart) botsen nog harder. Dezelfde vergelijking gaat ook op voor rood en groen of oranje en paars. Onderstaand model geeft dit mooi weer.

Pas wel op voor de combinatie rood en groen. Mensen die kleurenblind zijn kunnen deze kleuren niet of nauwelijks onderscheiden.

De achtergrondkleur waar jouw logo op  geplaatst wordt heeft dus veel invloed op het ontwerp van een gevelreclame. Zeker bij het plaatsen van losse letters is de achtergrondkleur belangrijk voor het succes van de reclame. Wil je extra opvallen, gebruik dan veel contrast en bij een ingetogen gevelreclame juist minder contrast.

Het contrast is ook belangrijk voor de raambelettering die onder de gevelreclame hangt. Omdat het buiten meestal lichter is dan binnen, kijk je vaak donker naar binnen. Kies bij een raambelettering dan ook voor lichte kleuren.

Wanneer de gevelreclame van grote afstand leesbaar moet zijn dan raden we een donkere ondergrond aan met daarop lichte letters.

‘Het menselijk oog is niet geoptimaliseerd om de kleur blauw scherp waar te nemen. Lichtbakletters die van binnenuit verlicht worden zijn daarom slecht leesbaar. Vanaf een grotere afstand zien we een blauwe waas.’

Bovenstaand issue kan worden opgelost met ondersteuning van wit licht, letters die naar voren blauw oplichten en naar achteren wit licht op de ondergrond weerkaatsen. Op die manier staan de blauwe letters in een mooie witte gloed en zijn prima leesbaar.

Een andere oplossing is de letters te voorzien van een witte outline. De outline licht wit op en zorgt voor leesbare letters. Omdat de outline niet veel breder wordt dan 2 cm, is de lichtopbrengst vele malen minder dan bijvoorbeeld een opliggende neon buis.

De beste oplossing is een opliggende witte neon buis met een blauwe brandkleur. Deze oplossing is niet goedkoop en je moet uiteraard wel van neon houden.

2. Lettertype

De keuze van het lettertype vindt al plaats tijdens het ontwerp van het logo of de huisstijl. Vaak is het voor de gevelreclame dan al een uitgemaakte zaak welk lettertype er moet worden gebruikt. Soms kan er alleen geswitcht worden van een dunne naar een vette letter. En een enkele keer heeft een bedrijf een speciaal logo voor reclameborden of andere buitenreclame.

Toch zijn er een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden wanneer je een bepaald lettertype kiest voor jouw huisstijl en ontwerp van een gevelreclame. Zeker als deze op grote afstand leesbaar moet zijn.

  • Letters zonder schreef worden als beter leesbaar ervaren dan letters met een schreef.
  • Begin woorden met een hoofdletter en ga dan over op kleine letters. Woorden in alleen hoofdletters leest moeizamer.
  • Vette letters leest van een grote afstand gemakkelijker dan dunne.
  • Cursieve (schuine) letters en schrijfletters zijn minder goed leesbaar.
  • Sommige lettertypen hebben ronde hoeken, deze lezen net iets minder makkelijk dan letters met scherpe hoeken.
  • Aan te raden is om rust te houden in de woorden, dus geen schaduweffecten, perspectieven, outline effecten of andere fratsen.
  • Gebruik niet meer dan twee verschillende lettertypen in een ontwerp en zorg er voor dat ze elkaar aanvullen.

We weten dat veel van bovengenoemde zaken zijn vastgelegd in een huisstijlhandboek en dat daar niet aan valt te tornen. Toch kan het handig zijn een hoofdstuk aan het handboek toe te voegen wanneer de leesbaarheid van letters van doorslaggevend belang is, zoals bij het ontwerp van een gevelreclame of een ontwerp van een voertuigreclame.

Minder is meer.

Bij het ontwerp van een sign is het belangrijk rust te brengen in het ontwerp. De boodschap moet in één oogopslag duidelijk zijn. Zorg voor genoeg ruimte om de tekst en afbeelding die je in jouw sign gebruikt. Te veel tekst komt druk over en gaat ten koste van de leesbaarheid. Gebruik alleen de meest essentiële elementen in de boodschap. Voor een goede vlakverdeling raden we je aan een vlak te verdelen in 40% tekst en 60% onbeschreven.

3. Spatiëring

De spatiëring is de onderlinge afstand tussen de letters. Dit is het doeltreffendste middel om de leesbaarheid te vergroten,maar helaas ook het meest vergeten middel.

Soms worden letters versmalt om meer hoogte te creëren, maar voor de leesbaarheid werkt dit averechts. Minder hoge letters met een juiste spatiëring lezen veel beter dan hogere letters die versmalt zijn en een kleine spatiëring hebben.

Voor het ontwerp van een gevelreclame is het aan te raden de spatiëring standaard met 15% te verhogen. In veel grafische programma’s, zoals Adobe Illustrator is dit eenvoudig in te stellen.

4. Letterhoogte

De hoogte van de letters is uiteraard van groot belang voor de leesbaarheid van de gevelreclame. De letterhoogte in relatie tot de leesafstand kan op basis van vele mitsen en maren uitgerekend worden. Een veel gebruikte formule is de letter hoogte x 30 = de leesafstand. Bijvoorbeeld: een letterhoogte van 50 cm geeft een leesafstand van 150 mtr.

De mitsen en maren zijn reeds beschreven is tip 2 en 3. Formules gaan meestal uit van ideale omstandigheden. We kunnen de formule veranderen in letterhoogte x 20, maar beter is het om te zorgen voor een goed ontwerp van een gevelreclame.

We moeten ons ook realiseren dat niet iedere gevelreclame op dezelfde wijze wordt waargenomen. Rustig door een gezellige winkelstraat lopen of met 130 kilometer over de de snelweg rijden maakt nogal een verschil, zeker als je zelf achter het stuur zit. Wanneer je dus goed zichtbaar wilt zijn vanaf de snelweg of andere doorgaande wegen, is het zaak dat jouw gevelreclame in één oogopslag zichtbaar is. Tip 2 en 3 zijn nu van essentieel belang en ook de letterhoogte kan wel een duwtje gebruiken, we kunnen de formule rustig veranderen in letterhoogte x 40.

Kortom, een gedegen ontwerp en advies van een specialist is de basis voor een succesvolle gevelreclame. Wanneer je overweegt om in een mooie gevelreclame te investeren is het aan te raden om zelf ook eens kritisch te kijken naar de reclames die je onderweg tegenkomt. Je kunt een ontwerper of signbedrijf voeden met ideeën over de soort gevelreclame die je bij je bedrijf vindt passen. Niemand kent jouw bedrijf zo goed als jij zelf.

5. Verlichting

Ook de verlichting heeft invloed op de leesbaarheid van de letters. Letters die van binnen uit worden verlicht vallen beter op dan letters die door spots worden aangeschenen.

Letters die van binnen uit worden verlicht kunnen we indelen in 3 groepen.

Direct verlichte letters

Dit zijn letters die door de acrylaat voorkant heen verlicht worden. Hier vallen ook de lichtbakken onder. Van lichtbakken kun je vinden wat je wilt, maar opvallen doen ze. Kies acrylaat dat voldoende licht door laat. Rood en wit acrylaat zijn ideaal. Donkere acrylaten laten veel minder licht door en kunnen daarom zorgen voor een teleurstellend resultaat.

Denk bij witte letters aan voldoende spatiëring, wit licht kan ervoor zorgen dat de letters elkaar overstralen. Ze lopen als het ware in elkaar over en missen dan het nodige contrast.Goede spatiëring verhoogd de leesbaarheid.

Neon

De leesbaarheid is bij neon optimaal in het geval van een opliggende neonverlichting met een witte buis en in de brandkleuren wit en blauw. Een blanke neonbuis die rood brand is qua leesbaarheid een goede tweede.

Dat is ook wel logisch want bij een ledverlichting gaat lang niet al het licht door de acrylaat voorkant. Bij wit acrylaat gaat zeker 20% van de lichtopbrengst verloren. Op zich niet erg, maar wel grappig dat neon al bijna 100 jaar onovertroffen is qua lichtopbrengst. Qua investering is het een ander verhaal.

Ook bijzonder is het feit dat neonverlichting bij dezelfde lichtopbrengst energiezuiniger is dan  ledverlichting.

Indirect verlichte letters

Met indirect verlichte letters bedoelen we letters die naar achteren licht uitstralen. Ze zorgen voor een verlichte waas om de letters, een zogenaamd halo effect. Deze vorm van verlichting zorgt  voor een chique uitstraling, maar gaat zwaar ten koste van de leesbaarheid op afstand.

Dus wanneer de leesafstand belangrijk voor je is gebruik deze verlichting dan alleen samen met een andere soort verlichting. Ook langs de snelweg, waar het zichtmoment kort is, is deze vorm van verlichting niet handig.

Is de leesbaarheid in combinatie met de zichtafstand minder belangrijk kan de gevelreclame ook worden aangeschenen door één of meerdere spots. Een lichtkoof is een perfect alternatief. De reclame wordt nu over de gehele lengte gelijkmatig verlicht.

Geen verlichting is uiteraard ook een alternatief. Verlichting is een optie en zeker lang niet altijd een must. We doen tenslotte overdag de meeste zaken en wanneer je geen mooie zichtlocatie hebt is het maar de vraag wat de meerwaarde is.

Conclusie

Het ontwerp van een goede gevelreclame is een samenspel van:

  • Contrast en kleuren
  • Lettertype
  • Spatiëring
  • Lettergrootte
  • Verlichting

Laat een expert in gevelreclame jouw ontwerp verzorgen of laat deze er in ieder geval zijn mening er over geven. Vaak is een simpele ingreep al voldoende. Wat in dit geval geldt voor gevelreclame gaat ook voor reclamezuilen.

Een goed ontwerp van een gevelreclame is een investering in jouw goede naam.