Duurzaam, ethisch en transparant.

Home ME Print & Sign Duurzaam, ethisch en transparant.
Duurzaam, ethisch en transparant.2023-08-16T08:42:10+02:00

   Ons verhaal

duurzaam b corp

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in onze onderneming. Tegenwoordig is duurzaam ondernemen geen optie maar een vereiste. Omdat een constructief model voor ons belangrijk is spreekt de visie van Benefit Corporation (B-Corp) ons erg aan. Duurzaamheid gaat namelijk verder gaan dan alleen het gebruik van groene stroom. Ledverlichting en zonnepanelen compenseren misschien de eigen uitstoot. Echter 85% tot wel 99% van de uitstoot komt vrij in de rest van de waardeketen, bijvoorbeeld door het verkrijgen van grondstoffen en transport. (bron: Het Financiële Dagblad 30-10-2021)

Het duurzaamheidscertificaat is een keurmerk dat internationaal tot de verbeelding spreekt. Aangesloten bedrijven zetten producten en diensten in voor een betere wereld. ‘Serving a global community of people using businesses as a force for good’ is het credo van de organisatie die door de Amerikaanse Jay Coen Gilbert en Bart Houlahan in 2005 werd opgericht.

Hiermee verschilt het label van andere keurmerken, die vaak maar op één specifiek deel van het bedrijfsproces zijn gericht.

Het B-Corp keurmerk onderscheid zich door haar blik op meer dan één enkel deel uit het bedrijfsproces. De drie speerpunten:

  1. Duurzaam – Planet
  2. Transparant – Prosperity
  3. Ethiek – People

Het keurmerk garandeert dat bedrijven duurzaam, transparant en ethisch handelen.

Met als belangrijkste conditie: een missie die niet alleen om winst draait. Het gaat niet om mooie vergezichten en goede bedoelingen. Het moeten kwantitatieve (meetbare) doelen zijn, waarmee je kunt hardmaken dat je op de juiste koers ligt. Kortom: bewijs het maar.

Een bedrijf is er niet alleen voor de aandeelhouder maar ook voor andere stakeholders (belanghebbenden) zoals:

  • de werknemers
  • het milieu
  • de omgeving
  • de leveranciers

Om dit certificaat te bemachtigen moet onze onderneming nog stappen zetten. Deze pagina helpt ons zelf ook om inzicht te krijgen waar we nu staan en welke stappen we nog voor de stakeholders kunnen zetten.

   1. Duurzaam – Planet

duurzaam supply chain

De stappen die we hebben gezet gaan verder dan led verlichting en groene stroom. De afvalstromen worden gescheiden op: aluminium, kunststoffen en papier. Wel blijft er wel een kleine hoeveelheid restafval over.

Verder spreekt het voor zich dat we geen tl en/of halogeen verlichting meer toepassen in de verlichte

reclames. We zijn al jaren totaal overgegaan op led verlichting. Wel gebruiken we nog steeds neonbuizen. Maar omdat neon eigenlijk een spaarlamp op hoogspanning is gebruikt het, bij gelijke lichtopbrengst, minder energie dan een led-lamp. Vreemd genoeg nog altijd een goed bewaard geheim.

Recycling 

Voor aluminium en papier is de inname van restmateriaal niets nieuws. Voor kunststoffen is dat een ander verhaal. Plastic Company uit Oudenbosch verzorgt de recycling. Ze stellen kratten ter beschikking waarin de diverse stromen worden verzameld. Nadat de kratten worden opgehaald vermalen ze het restmateriaal en bieden het weer aan bij de industrie als ‘non-virgin’ grondstof. De meeste kunststoffen behouden na recyclen hun

originele kwaliteit, wat ze uiterst geschikt maakt voor nieuwe halffabricaten.

Zelf nemen we bij vervanging van het nieuwe product het oude door ons geleverde product retour. Het product wordt in onze werkplaats ontmanteld en gescheiden in te recyclen materialen.

recycling

Supply chain 

Supply chain is de Engelse term voor productieketen. Vandaar dat supply chain management ook gezien wordt als ketenmanagement. 

Een mooie definitie is die van Chopra & Meindl (2016):

‘Een supply chain bestaat uit alle partijen die, direct of indirect, betrokken zijn bij het vervullen van een klantvraag.’

Zo zijn we allemaal gekoppeld van grondstofleverancier tot eindgebruiker.

Nadat de grondstoffen zijn verwerkt tot plaatmateriaal, led modules en andere elektrische componenten vinden ze hun weg naar onze werkplaats.

ME Print & Sign is een bedrijf waar gevelreclame ‘on demand’ wordt geproduceerd. We voorkomen hiermee hoge en/of ongebruikte voorraden en ontvangen geen retouren. Gevelreclame is een onderdeel van de signmarkt. De signmarkt kenmerkt zich door veel aanbieders en weinig producenten. Van de ca. 3000 signbedrijven in Nederland en België produceert 95% alleen full colour prints en plakletters. En van de resterende 5% zijn wij dan weer één van de uitzonderingen die zonder tussenhandel rechtstreeks het hele gamma aan gevelreclame op één locatie produceert en aan de eindklant levert. Dat scheelt veel transportbewegingen.

supply chain

Vervoer van grondstoffen en halffabricaten naar ME Print & Sign

80% van de grondstoffen worden in Europa verwerkt. De meeste halffabricaten, zoals kunststof platen en aluminium profielen bereiken onze werkplaats via Nederlandse toeleveranciers. Er bestaat totaal geen afhankelijkheid voor leveringen vanuit China of Oost Europa. Daarnaast hebben we ook geen leveranciers uit deze landen die verlichte letters en allerlei lichtbakken kunnen leveren.

Onze lokaliteit draagt bij aan een duurzaam productieproces, omdat het transportbewegingen beperkt. Een bijkomende voordeel is de leveringszekerheid, ook als het Suezkanaal is gestremd.  

Vervoer ME Print & Sign naar de eindgebruiker

Wat ons concept uniek maakt is de montage door lokale bedrijven. Alle gerede producten worden aan het eind van de dag opgehaald door onze vervoerder Logique die zich heeft gespecialiseerd in niet courante afmetingen en met veel zorg de pakketten via hun distributiecentrum in Nijverdal bij onze klanten in Nederland en België aflevert. Via ons klantportaal brengen we onze klanten in contact met ervaren en lokale reclame montagebedrijven.

Dit kunnen we kwantificeren in onderstaande tabel. Waarin we onze oude situatie als traditioneel signbedrijf vergelijken we het nieuwe concept van centrale productie en lokale montage. Voorheen reden onze montage bussen ca. 150 km per dag. Nu worden 10 klanten per dag beleverd in één rit van ca. 300 km per dag. Een lokaal montage team legt per dag ca. 50 km af.

In onderstaande tabel zie je de besparing en wat het scheelt aan uitstoot.

km per dagklanten per dagkm per klanttotaal per dag
1 montagebus150 km1150 km150 km
transportbedrijf en300 km1030 km85 km
lokale montage60 km155 km
besparing: 40% =65 km per dag
werkdagenbesparingtotaal per jaarreductie diesel
besparing260 per jaar65 km per dag16.900 km1.690 liter 1:10
uitstoot per literbesparingreductie per jaarequivalent
diesel2,6 kg CO21.690 liter4.394 kg CO21 grote auto *

* op basis van 20.000 km per jaar

Cijfers zijn op basis van een 10% foutmarge.

Dit voorbeeld is gebaseerd op 1 montage bus. Met ons volume zouden we in de oude situatie 3 tot 4 montage bussen nodig hebben.

Printen

80% van ons printwerk gebeurt op een uv-printer. Dit is een printtechniek zonder oplosmiddelen en een droging door uv-led lampen. Maar de grote milieuwinst zit in het feit dan een uv-printer ook rechtstreeks op plaatmateriaal kan printen.

Een beelddrager van zelfklevend vinyl is niet meer nodig. Wanneer we full colour stickers printen voor klanten doen we dit op pvc vrije folies.

printen
uv-inktenlatex inktsolvent inkt
oplosmiddelenneeneeja
buiten toepassingjajaja
drogingled uv-lamphoge temperatuurwarmte + 24 uur ontgassen
direct op plaatjaneenee
kleurengamma+ ++ ++ + +
aanschaf prijs printerhooglaaglaag

Ook al hebben we bovenstaande tabel nog niet gekwantificeerd is het meteen duidelijk dat uv-printen de meest duurzame oplossing is.

  • Bij print direct op borden is geen beelddrager nodig. Deze drager is in de meeste gevallen een print op zelfklevende pvc folie.
  • Droging door uv (ultra violet) led licht, zonder verwarmingsbron.

En voor hoog volume industrieel printen zeker de beste oplossing.

Bron: bron: 3M Nederland B.V.

   2. Transparant – Prosperity

transparant

We zijn een besloten vennootschap (BV) met 2 certificaathouders. De certificaten zijn ondergebracht in een stichting. Door deze constructie kan het bestuur van deze stichting de continuïteit van het bedrijf waarborgen. Alle bezittingen en schulden zitten is één vennootschap en de vennootschapsbelasting wordt gewoon in Nederland afgedragen. Helder.

People, Planet, Prosperity: deze 3 P’s zijn voor veel bedrijven synoniem voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De P van Prosperity

kenden we voorheen als de P van Profit. Prosperity (welvaart) impliceert niet alleen economische winst maar ook maatschappelijke winst.

De 3 P’s moeten in balans zijn. Wanneer er te veel wordt gestuurd op winst zal dit ten koste gaan van de andere P’s. De arbeidsomstandigheden kunnen verslechteren of het milieu wordt extra belast. Om de zaak draaiende te houden is de P van Prosperity een fundamenteel onderdeel van de harmonieuze werking tussen de 3 P’s.

   3. Ethiek – People

ethisch

In de filosofie is ethiek het vakgebied wat zich bezighoud met wat goed en slecht is. Voor ons betekend dit vooral dat we duurzaam ondernemen belangrijker vinden dan het zoveel mogelijk winst maken. Maar ook onze kijk op bijvoorbeeld:

  • Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals), zoals in 2015 vastgesteld door de Verenigde Naties.
  • Diversiteit op de werkvloer.
  • Inbreng aan een inclusieve en duurzame economie.
  • Iedereen wordt in gelijke omstandigheden gelijk behandeld.

Kortom welk effect hebben we op onze medewerkers, de (lokale) maatschappij, leveranciers, klanten en het milieu. Voor onze medewerkers streven we naar kwalitatief fijne banen met betekenis.

   Projecten

Onlangs gerealiseerd

  • Warmte van vacuümpompen worden ‘s zomers uit de hal geblazen en ‘s winters  via een klep weer de hal in.

  • Nesting software. Om in de productie materiaal te besparen.

  • De productiehal en de kantoren zijn voorzien van led verlichting.

Under construction

  • Klanten kunnen producten die niet meer worden gebruikt retourneren, waarna ze door door ons worden ontmanteld en kunnen worden aangeboden voor recycling.

Relevante blog