Je wilt opvallen met je bedrijf. Iedereen mag je logo en bedrijfsnaam zien. Opvallen doe je met gevelreclame. In de vorm van lichtbakken, gevelletters, reclameborden en belettering. Bespaar tot wel 40% op je sign kosten met de online sign service van MePrint.

Val op met:

3 manieren om op te vallen met je gevelreclame

coca-cola-signage

Overal krijgt je doelgroep te maken met signing. Hoe zorg je er nou voor dat je bedrijf opvalt. De Entrepeneur (Amerikaans tijdschrift voor ondernemers) geeft de volgende tips:

1. Kies een opvallende kleur

De kleur van je merk moet opvallen en helpt je merk versterken. Denk eens aan Mac Donalds of Coca cola beide hebben gekozen voor uitgesproken kleuren waardoor je het merk eenvoudig kan herkennen.

Studies hebben zelfs aangetoond dat we voor 80% een merk herkennen aan haar kleur.

2. Gebruik contrast om de leesbaarheid te verhogen

Het contrast dat wordt gebruikt in het signproduct bepaald voor een groot deel of het goed leesbaar is of niet. De achtergrondkleur moet dus in contrast staan met de letters van je logo. Ook het gebruik van randen om de tekst of het logo kan volgens de Entrepeneur de leesbaarheid bevorderen.

3. Kies een grote die past bij de gevel

Hoe groter de letters, des te makkelijker de gevelreclame te lezen is. De beste grote is 3 meter per 2,5 cm letterhoogte. Als je een letterhoogte van 25cm hebt is deze dus het beste leesbaar op 30 meter afstand.

Lichtbakken voor gevelreclame

Om een goed overzicht te krijgen hebben we de categorie lichtbakken onderverdeeld in 4 sub-categorieën. Ze hebben allemaal gemeen dat ze inwendige verlichting hebben en dus niet worden aangelicht door een externe lichtbron.

Bespaar tot wel 45% op je Sign kosten! Bestel je lichtbak direct online.

Rechthoekige lichtbakken.

Rechthoekige lichtbakken hebben inderdaad een rechttoe rechtaan vorm, maar zijn net als een reclamebord makkelijk in te delen met jouw logo. Ze bestaan al bijna 100 jaar en zijn in al die tijd in wezen niet veel veranderd, behalve dat ze door de komst van de led verlichting een stuk platter zijn geworden. En in combinatie met een strak vormgegeven aluminium omkasting zien ze er tegenwoordig gewoon weg elegant en stijlvol uit. Zeker wanneer we de aluminium omkasting de kleur van de huisstijl meegeven, nu wordt de lichtbak als het ware een onderdeel van de huisstijl. Standaard heeft de omkasting een zilvergrijze uitstraling. Een look die nu wordt gezien als clean en industrieel. Veel materialen zijn we op dit moment terug is hun oorspronkelijke vorm zoals, blank hout en onbewerkt staal.

Ook zien we de lichtbak een steeds prominentere rol spelen in de instore reclame. Waar de reclameplaten bij een buiten lichtbak gemaakt zijn van 4 mm dik acrylaat, zijn de reclamedragers bij een binnen lichtbak gemaakt van textiel. Een bedrukt textieldoek waaraan een zogenaamde pees is in genaaid. De doeken laten zich daardoor eenvoudig verwisselbaar, voor een binnentoepassing een mooi en goedkoop systeem.

Ronde en ovale lichtbakken.

Bij de vraag of gevelreclame in de vorm van lichtbakken, gevelletters, reclameborden en belettering geleverd worden, nemen ronde en ovale lichtbakken qua volume een bescheiden plek in. Hoewel ze door hun vorm meer opvallen dan rechthoekige lichtbakken, moet de ronde of ovale vorm wel bij jouw logo of huisstijl passen. Bij uitsteek lichtbakken komen ronde en ovale lichtbakken het meest voor. Dit zijn lichtbakken die haaks op de gevel staan en daarom van twee zijden leesbaar zijn. Deze lichtbakken zijn meestal niet langer dan 1 mtr, omdat ze anders teveel uitsteken. Om ze zonder doorhangen verder te laten uitsteken is technisch lastiger, en daar komt bij dat de meeste gemeentes een uitsteek van meer dan 1 meter niet toestaan.

Omdat ze maar een meter uitsteken zullen de logo’s en teksten die er op staan geen hoogte hebben die het mogelijk maakt de boodschap van een grote afstand te lezen. Vaak wordt er voor gekozen een deel van het logo, bijv het beeldmerk, op de lichtbakken te drukken. De onderscheidende vorm van de ronde en ovale lichtbakken zorgt voor een maximale attentiewaarde.

Speciale modellen.

Bij speciale modellen lichtbakken maken we een onderscheid naar vorm en uitvoering.

Vorm

Vorm in de zin van de contouren van de lichtbak, vaak is dat de vorm van het logo of in een onderdeel van de huisstijl. Een lichtbak in de vorm van jouw logo heeft nog meer onderscheidend vermogen dan een ronde of ovale lichtbak. Bij dubbelzijdige naar het logo gevormde lichtbakken is er een addertje onder het gras. Aan één zijde moet het logo namelijk gespiegeld worden, we helpen je uiteraard graag. Vorm lichtbakken kunnen ook in xl formaat gemaakt worden tot wel afmetingen van 5 x 3 mtr. De lichtbakplaten worden vervangen door doeken die in een lichtbak omkasting worden gespannen. Een super strak eindresultaat.

Uitvoering

De voorzijde van de lichtbak, waar de reclame komt te staan, wordt diapositief uitgefreesd. Dit betekend dat de letters of het logo uit de plaat gefreesd wordt. Daarna worden de uitgefreesde delen achterlegd met acrylaat. Alleen de uitgefreesde delen liggen ‘s avonds op. Dit geeft de lichtbak een luxe uitstraling.


Door de uitgefreesde letters in te leggen met dikke 10 mm dikke contour gefreesde letters geven we de bakken nog meer uitstraling. ‘s Avond krijgen de letters een fraai halo effect. De letters geven licht aan de voorzijde en aan de zijkanten. De letters lijken te zweven. Omdat de letters overdag zichtbaar uitsteken ben je verzekerd van een reclame van allure

Lichtbak letters en led letters.

Deze vorm van gevelreclame is in combinatie met uitstraling de meest opvallende en ook daarmee ook de kostbaarste. Alle letters bestaan uit individuele naar de vorm van de letters gemaakte lichtbakjes. De lichtbakletters worden inwendig, dus van binnenuit, verlicht door led. Vandaar dat ze ook vaak led letters worden genoemd.

Meestal worden de letters uitgelicht achter acrylaat. Op deze manier schijnt het licht door het acrylaat naar voren naar voren. De kleur van het acrylaat bepaalt de kleur van de letters. Grote en vorm zijn geheel naar het het lettertype of logo te produceren.

De letters kunnen ook voorzien worden van een helder bodem terwijl ze verder geheel uit aluminium bestaan. De letters of logo’s kunnen in dit geval alleen naar achter licht uitstralen. Om toch zichtbaar te zijn hebben ze een achtergrond nodig waartegen het licht kan weerkaatsen. Een ingetogen en chique vorm van lichtbak letters.

Ook kunnen de letters aan de voorzijde voorzien worden van een opliggende neon buis. Dit is wel de meest opvallende vorm van lichtreclame en kan op geen enkele wijze worden geëvenaard door een led verlichting. Geen enkele lichtbron geeft zoveel licht als een neonbuis. Daar komt nog bij dat de verlichting op de letters zit in plaats van er in. Bij een verlicht achter acrylaat blijft 40% van het licht achter in de letter.

Lichtbakken met textieldoek.

Een mooie binnen toepassing. Een geprint doek met een aangenaaide pees dat in een aluminiumprofiel kan worden geplaatst. Een mooie afwerking en een ideaal systeem om doeken op een kinderlijk eenvoudige manier te wisselen. Een systeem dat veel wordt toegepast in de retail, maar ook zeker niet misstaat op een kantoor of in een showroom.

Toepassing, uitstraling en prijzen.

Behalve de lichtbakken met textieldoek worden de andere producten meestal buiten gebruikt, wat niet wil zeggen dat ze binnen niet voorkomen. Wel zien op dit moment een verschuiving in de aandacht van buitentoepassingen naar binnentoepassingen, dus van buitenreclame naar binnenreclame. Veel producten die eerst alleen buiten werden toegepast worden aangepast voor binnen gebruik. Omdat we binnen niet met weersinvloeden te maken hebben worden de producten speelser. Geen lichtbakken die spatwaterdicht moeten zijn of zuilen die verankerd moeten worden om stormen te kunnen doorstaan. Maar producten die van de zijkant open zijn of van karton gemaakt zijn. Met als lichtbakken met textieldoek doek als verkoop topper.

Qua prijs loopt de hierboven genoemde indeling van laag naar laag. Wat niet per definitie wil zeggen dat dit met de uitstraling ook het geval is. Uitstraling is ook iets wat bij jou persoon of jou product moet passen. Wanneer je op een industrieterrein met een onverlicht bordje als enige in het donker zit, is het misschien tijd om over te gaan tot een rechthoekige lichtbak. Een vriendelijk geprijsd product met een no nonsense uitstraling. Op onze site hebben we een configurator ontwikkeld waarmee je heel eenvoudig voor alle producten de prijzen ziet. Je vult de afmetingen en daar is je prijs. Bij enkele producten zijn er nog additionele opties als enkelzijdig en dubbelzijdig of rond en ovaal. Specials zoals naar een logo gevormde lichtbakken zijn niet in een prijslijst te vervatten en kunnen we daarom ook alleen op aanvraag voor je uitrekenen.

 

Gevelletters en freesletters voor gevelreclame

Verschillende materialen.

De gevelletters die we uitfrezen of snijden worden van verschillende materialen en diktes gemaakt. Ook maken we een onderscheid tussen een binnen-en buitentoepassing.

Gevelletters uit acrylaat

Naast 8mm gekleurd acrylaat in een aantal standaard kleuren gaat onze voorkeur uit naar het gepatenteerde Acryplus. Acryplus heeft als basismateriaal een 8mm glasheldere acrylaat plaat. De platen worden aan één zijde rechtstreeks bedrukt met een uv-printer. Elke kleur is mogelijk en juist dat maakt Acryplus freesletters zo uniek. Waar acrylaat letters als Acrylox enkel bestaan uit een aantal basiskleuren geeft Acryplus jou de mogelijk om jouw merk in exact de juiste kleur te tonen. Ook verlooptinten, fotografische afbeeldingen en meerkleurige logo’s zijn geen probleem. Nadat we de kleuren op de platen hebben aangebracht lamineren hier een witte kunststof laag over. Hierna worden de letters en logo’s uit de plaat gefreesd, vervolgens worden de randen afgewerkt met een diamantfrees voor een gepolijst oppervlakte. Dit gepolijste oppervlakte zorgt ervoor dat de randen mee kleuren en de gevelletters zijn driedimensionale effect krijgt.

Op de witte kunststof laag kunnen we bevestigingsmateriaal verlijmen zonder dat dit doorschijnt aan de voorzijde.

Gevelletters Dibond.

Dibond is een aluminium sandwichplaat met een kern van polyethyleen. Tegenwoordig een populair materiaal in de signwereld. Het is licht, sterk en maatvast. Daarom is het niet alleen een ideaal materiaal voor reclameborden maar ook voor freesletters. Dibond wordt geleverd in 3, 4 en 6 mm.

De sandwich plaat is aan beide zijden wit. De witte laag wordt rechtstreeks van een kleur of patroon, omdat we de zijkanten niet kunnen printen blijft de zwarte kern zichtbaar. Voor freesletters die in het zicht hangen is dit niet de meest mooie oplossing, maar voor grote letters die op hoogte hangen is het een goede keuze. De letters zijn dat ook vriendelijk geprijsd of met andere woorden goedkoop.

Forex gevelletters.

Forex is een geschuimde pvc plaat met een harde witte toplaag. Omdat de platen een geschuimde kern hebben geeft dit aan de zijkanten een poreus oppervlakte. Bij buitengebruik zal dit na verloop van tijd enigszins versmeren. Verder is het materiaal niet maatvast en zal bij weer en wind zeker in het geval van grote letter voor problemen zorgen. Door het krimpen en uitzetten bij temperatuurverschillen trekken de letters krom en kunnen los gaan van het bevestigingsmateriaal. Kortom niet het materiaal dat we aanraden voor buitengebruik. Voor binnen toepassing is het echter een prima materiaal. Forex gevelletters zijn zelfs leverbaar is 20mm. En dat tegen vriendelijke prijzen.

Toepassing, uitstraling en prijzen.

De meeste reclameletters worden nog steeds geproduceerd voor buitengebruik. Aan de gevel van een bedrijfspand of winkel. De letters geven op een nette en betrouwbare manier jouw naam of merk vorm. Omdat de letters individueel worden uitgesneden en daarna gemonteerd blijft het ruimtelijke effect met het pand of winkel bestaan. De letters worden niet eerst op een plaat maar rechtstreeks tegen de gevel gemonteerd. Ze worden één met het pand.

Omdat we de letters en logo’s in ieder lettertype of vorm kunnen maken komt het gepersonaliseerde karakter prima uit de verf. Dit geeft het geheel een stuk meer uitstraling dan letters uit plakfolie die op een plaat zijn geplakt.

Prijzen van gevelletters vervaardigd uit de verschillende materialen verschillen behoorlijk van elkaar. Zo kost een letter van 40 cm hoog uitgevoerd in 8 mm Acryplus € 29,00 en dezelfde letter uitgevoerd in 3 mm Dibond € 12,00. Het zijn dan ook in uitstraling totaal verschillende letters. Als conclusie kunnen we zeggen: voor ieder budget en toepassing een gevelletter naar keuze.

 

3. Reclameborden voor gevelreclame

Verschillende materialen.

Waar tot ca. 10 jaar geleden de meeste reclameborden werden gemaakt van Trespa is dat heden ten dage een materiaal dat Dibond heet. Dibond is een sterk en maatvast materiaal dat zich prima leent voor een buiten toepassing. Groot bijkomend voordeel is dat het erg licht is, zeker in vergelijking tot Trespa.

Dibond.

Zoals hierboven bij gevelletters al aangegeven is dibond een ideaal materiaal voor de buitenreclame. Dibond is licht, maatvast, goedkoop en zeer geschikt voor een buiten toepassing. Het materiaal laat zich ook uitstekend rechtstreeks bedrukken. Om de reclameborden een boost in de uitstraling te geven kunnen we de platen omzetten door aan de achterzijde een v-groef te frezen. Meestal zetten we de borden 5 cm om, hierdoor krijgen de borden een diepte van 5 cm. Zo kunnen we op een simpele manier een reclamebord upgraden.

Acrylaat.

Als het iets mooier, en iets duurder, mag. Dan is acrylaat een mooie oplossing. Omdat de afbeelding aan de achterzijde van een glasheldere perspex plaat wordt geprint ontstaat een fraai diepte effect en door de hoogglans van het perspex krijgen de kleuren in de afbeelding nog meer diepte. In combinatie met rvs afstandsteunen geeft het een chique uitstraling. Een mooie manier om je bord net dat beetje extra mee te geven, zeker wanneer we de randen ook nog polijsten.

Toepassing, uitstraling en prijzen.

Behalve aan de gevel borden reclameborden veel toegepast langs sportvelden en snelwegen en als bewegwijzering en bouwborden. Een typische toepassing van een acrylaat bord is die van een deurbord. Het bordje naast menige ingang met daarop het logo en de openingstijden.

 

Belettering voor gevelreclame

Verschillende materialen.

Met belettering bedoelen we in dit geval: plakletters. Letters of logo’s gesneden uit zelfklevende folie, die daarna rechtstreek op de gevel of luifel geplakt worden. Wanneer de letters op bijvoorbeeld de achterzijde van een groot bedrijfspand worden geplakt. Dit om een grote leesafstand te overbruggen, is het een te overwegen optie.Geplakt op de luifel van een winkel of bedrijfspand geeft het een armoedige indruk. Geplakt op de ramen van een etalage kan belettering een mooie ondersteuning zijn van een gevelreclame in de vorm van lichtbakken, gevelletters of reclameborden. Op ramen kan in dat geval gebruik gemaakt worden van een zogenaamde etched glass folie, dit geeft een luxueus zandstraal effect.

Toepassing, uitstraling en prijzen.

Hoewel we belettering meer kennen in de vorm autoreclame, raambelettering en in vele vormen van bewegwijzering. Komt het soms ook voor in de buitenreclame als een voor van gevelreclame. Voor gevelreclame is het een budget oplossing zonder al te veel uitstraling.

Conclusie

Een auto in een hoog segment heeft meer uitstraling dan een middenklasse. Zo is het over de duim genomen ook met gevelreclame. Een lichtreclame in de vorm van een lichtbak of een lichtbak letter heeft gemiddeld genomen meer uitstraling dan een reclamebord of plakletter in folie.

Toch gaat deze regel lang niet altijd op. De belangrijkste vraag in de keuze voor een gevelreclame is de vraag:’welke uitstraling wil hebben’? Wat is mijn corporate identity, of terwijl in gewoon Nederlands: hoe wil ik dat de buitenwereld mij ziet. Wat is mijn image?

Daarover gaan we graag met je in gesprek en kijken welke uitstraling met best bij jou en je budget past. Voor iedere uitstraling en budget weten we de juiste oplossing te vinden.