Lichtreclame & neon

Met lichtreclame laat je zien waar je zit, ook wanneer het donker of schemerig is. Het is daarom ook de ideale vorm van gevelreclame om jouw bedrijf of winkel te laten stralen. Lichtreclame valt veel meer op dan onverlichte reclame, het zorgt voor meer oogcontact, beleving en een professionele uitstraling.

Lichtreclame is in de meeste gevallen een vorm van gevelreclame. Een uitzondering is bijvoorbeeld een verlichte totem of reclamezuil voor een bedrijfspand.

De lichtreclame markt kenmerkt zich door veel aanbieders en gering aantal producenten. ME Print & Sign is zo’n producent en produceert alles in eigen huis.

lichtreclame

5 voordelen van lichtreclame

1. Sustainability.

Lichtreclame gaat lang mee en wordt hoofdzakelijk vervaardigd uit materialen als aluminium en acrylaat. Deze materialen laten zich uitstekend recyclen. Ook de led verlichting is een duurzame verlichting bron. Meer lezen?

2. Opvallend.

Een goed ontworpen lichtreclame heeft vele oogcontacten op een dag. In een drukke winkelstraat zijn het er vele duizenden. Een mooie lichtreclame zorgt voor meer bezoekers en geeft body aan jouw merk.

3. Zichtbaar.

Zowel overdag als ‘s avonds is lichtreclame zichtbaar. Een ideale manier om jouw bedrijf of winkel in de spotlights te zetten. Zelfs buiten sluitingstijd.

4. Concurrentiepositie. 

Met lichtreclame kun je je onderscheiden van de concurrentie. Het draagt bij aan de ontwikkeling van jouw naamsbekendheid of merk.

5. Flexibele vormen.

Lichtreclame wordt geheel naar jouw wensen op maat gemaakt. In de vorm van verlichte letters of lichtbakken in iedere denkbare vorm. Ook wordt rekening gehouden met de gewenste uitstraling. Eenvoudig, chique of extreem opvallend.

Wat kost lichtreclame?

De kosten kunnen sterk variëren. Dit is afhankelijk van de vorm, complexiteit en de afmeting. Bij Me Print & Sign is meteen jouw prijs zichtbaar. Niet de goedkoopste vorm van reclame, maar zeker een opvallende.

Wat is lichtreclame?

Een lichtreclame is een op zichzelf staand verlicht commercieel voorwerp. De verlichting zit in of aan het object. Een lichtreclame kan verschillende vormen aannemen zoals, losse letters of lichtbakken in iedere denkbare vorm.

Lichtreclame prijzen?

We hebben meer dan 10 verschillende producten. Info en prijzen vind je hieronder.

Lichtreclame maken?

ME Print & Sign produceert alles in eigen huis. Prijs en kwaliteit zijn gewaarborgd.

2 categorieën lichtreclame

1. Lichtbakken

lichtbakken lichtreclame

2. Verlichte led letters

verlichte letters doosletters lichtreclame

Wat zijn de verschillen tussen lichtbakken en verlichte letters?

De twee categorieën lichtreclame hebben onderling specifieke kenmerken die we met dit schema hebben verduidelijkt. Prijs, vorm en uitstraling zijn de belangrijkste verschillen tussen lichtbakken en verlichte letters.

Het grootste verschil is de vorm en de prijs. Lichtbakken hebben een beperkte vorm, namelijk rechthoekig, rond of ovaal. Hoewel sommige lichtbakken in een contour met een specifieke vorm kunnen worden gemaakt, blinken verlichte letters uit in hun vorm vrijheid. Dit geeft ontwerpers meer mogelijkheden.

Door de complexiteit in vormen zijn verlichte letters duurder dan lichtbakken. Beide optie zijn zeer geschikt voor lichtreclame, dus is het belangrijk om te bepalen welke het best bij jou voorkeur, behoefte en budget past.

Onderaan deze pagina lees je alles over neon lichtreclame. Een oud ambacht maar nog steeds actueel. En mag in dit lichtreclame overzicht dan ook zeker niet ontbreken.

lichtbakkenverlichte letters
attentiewaarde+ ++ + + +
aanschafwaarde€ € €
levertijd2 weken3 weken
vormrechthoekig, rond, ovaaliedere vorm
uitstraling+ + + + + +
vergunningaanvraagsoms lastigeenvoudig
levensduur5 jaar +5 jaar +
nieuw logoplaat vervangenalles vervangen

Breng vorm, prijs en een goed ontwerp in balans.

Door onze 25+ jaar ervaring zorgen we voor een goed ontwerp voor een prima prijs. Alle dos & don’ts zijn bij ons bekend. Ga je voor een lichtbak of heb je toch liever verlichte doosletters?

Vorm

vorm van de lichtreclame

Ontwerp

ontwerp van de lichtreclame

Prijs

prijs lichtreclame

1. Vorm van de lichtreclame

vorm shape
  • Lichtbakken hebben een standaard vorm namelijk: rechthoekig, rond of ovaal.
  • Verlichte letters en neon kunnen in de vorm van het logo gemaakt worden. Het zijn als het ware individuele lichtbakjes in de vorm van letters. De letters kunnen in iedere vorm of lettertype worden gemaakt.
  • In vorm gemaakte lichtreclame is duurder, maar heeft dan ook meer uitstraling.

Rechthoekig

rechthoekige lichtreclame

• Rond

ronde lichtreclame

• Vorm

lichtreclame in vorm
  • Niet alleen de uitstraling neemt van links naar rechts toe, ook de prijs wordt hoger.

2. Een goed ontwerp

ontwerp lichtreclame

Een goed ontwerp is essentieel voor een mooie en goede lichtreclame. Vragen over:

  • uitstraling
  • leesbaarheid
  • kosten
  • montage

Dienen nauwkeurig te worden beantwoord.

Voor het ontwerp van een goede lichtreclame is het in eerste instantie belangrijk om te zorgen voor een goed contrast tussen het logo en de achtergrond waarop de reclame geplaatst moet worden. De reclame moet immers overdag ook goed leesbaar zijn.

Daarnaast is uiteraard de hoogte van de letter uiterst belangrijk. Verder moet in het ontwerp rekening gehouden met voldoende spatering, een goede vlakverdeling en een goed werkend lettertype.

3. Prijs

prijs lichtreclame

Naast een top kwaliteit ben je door onze eigen productie ook verzekerd van een goede prijs. Geen product uit Verweggistan, maar gewoon een top product van eigen bodem.

Hoe kan het dat jullie zo goedkoop zijn?

In onze werkplaats in Enschede maken we reclamezuilen, lichtbakken en verlichte letters in allerlei soorten en maten.

Onze vakmensen beschikken over een up-to-date machinepark dat bestaat uit onder andere uv-printers, lamineermachines, freestafels, een snijmachine, letterbuigers en dubbele verstekzagen. Een volledige geautomatiseerd workflow zorgt samen met een uitgekiend inkoopbeleid voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Waarschijnlijk zijn we het enige signbedrijf met een volledig eigen productie voor lichtreclame. Daarnaast doen we ook een aantal dingen niet, zoals: montage op locatie en autobelettering.

Voor de montage hebben we een uitgebreid netwerk van montagebedrijven in Nederland en België. Geen hoge voorrijkosten, reistijden en reiskosten.

Overtuig jezelf. Op de site kunnen je alle producten zelf samenstellen en zie je gelijk jouw prijs.

Lichtbakken en verlichte letters (doosletters)

1. lichtbakken2. verlichte letters3. zuilen
1.1 rechthoekig2.1 front lit3.1 vlak en ovaal
1.2 rond of ovaal2.2 back lit3.2 diapositief
1.3 vormlichtbakken
1.4 diapositieve lichtbakken
1.5 doeklichtbakken
1.6 verlichte textielframes

1. Lichtbakken voor lichtreclame

De lichtbak is het werkpaard van de lichtreclame, hij doet wat hij moet doen. Namelijk opvallen. De verschillende uitvoeringen en toepassingen zullen we hieronder uitleggen. Een heldere indeling met tenslotte een samenvattend schema met overeenkomsten, verschillen en budget gevolgen.

De bestelpagina’s van verschillende subcategorieën zijn hieronder direct te benaderen. Je kunt je eigen product samenstellen. Vul de velden in en jouw prijs wordt direct zichtbaar.

lichtbakken voor lichtreclame

– 1.1 Rechthoekige lichtreclame.

lichtbakken rechthoekig

Lichtbakken

– Incl. opdruk
– LED verlichting
– Iedere afmeting mogelijk

Rechthoekige lichtbakken zijn waarschijnlijk het meest bekend, omdat ze probleemloos tot flinke groottes kunnen worden uitgevoerd. Misschien niet altijd even subtiel, maar met het juiste ontwerp of het frame in de huisstijlkleur wordt het toch eenvoudig een onderdeel van jouw huisstijl. De lage prijs maakt het een prima investering in de lichtreclame.

De voordelen van onze rechthoekige lichtbakken op een rijtje:

  • Diepte 7, 10 en 14 cm en toch egaal uitgelicht
  • Energie zuinige led verlichting
  • Leds met een levensduur van meer dan 5 jaar
  • Day and night opdruk, deze is ‘s avonds ook helder en krachtig
  • Dubbelwandige omkasting, sterk en hangt niet door
  • Tegen het doorhangen worden lichtbakplaten hoger dan 75 cm ‘gehangen’ en hebben lichtbakken hoger dan 90 cm inwendige steunen

– 1.2 Ronde en ovale lichtreclame.

lichtreclame door ronde lichtbakken

Lichtbak rond & ovaal

– Incl. opdruk
– LED verlichting
– Iedere afmeting mogelijk

Vooral bij dubbelzijdige uitsteek lichtbakken is het zeker het overwegen waard om voor een ronde of ovale lichtbak te kiezen. Een ronde of ovale lichtbak heeft een hogere attentiewaarde en meer uitstraling dan een rechthoekige uitvoering . Veel biermerken gingen je voor. Bijna alle bierbrouwers kiezen voor hun lichtreclame een ronde dubbelzijdige lichtbak.

De voordelen van onze ronde en ovale lichtbakken op een rijtje:

  • Strakke afwerking
  • Energiezuinige led verlichting
  • Leds met een levensduur van meer dan 5 jaar
  • Day and night opdruk, deze is ‘s avonds ook helder en krachtig
  • Juiste positionering van de leds voor een egale uitlichting
  • Standaard inclusief muursteunen

– 1.3 Vormlichtbakken.

lichtbakken in vorm

Vormlichtbakken

– Extra attentiewaarde
– Meer uitstraling
– Prijs incl. opdruk

Lichtbakken in speciale vormen maken van jouw logo een ware eyecatcher. Door hun vorm vallen ze extra op. We kunnen de vorm van lichtbakken aanpassen aan het logo of andere huisstijlelementen. Jouw gepersonaliseerde lichtreclame is zeker onderscheidend in een winkelstraat of industrieterrein. Kleinere vormlichtbakken zijn ook een fraaie binnentoepassing om jouw logo nog eens extra te belichten.

De vormlichtbakken worden uitgevoerd met een stevige aluminium omkasting en een acrylaatplaat met een day and night bedrukking. Deze techniek zorgt voor een perfect uitgelichte reclame met spetterende kleuren. De verlichting is een energiezuinig led-systeem.

– 1.4 Diapositieve lichtreclame.

diapositieve lichtreclame

Diapositieve lichtbakken

– Luxe uitstraling
– Extra attentiewaarde
– Prijs incl. opdruk

In de grafische wereld is diapositief het beeld waarbij het lettertype uitgespaard wordt uit een gekleurde achtergrond. Deze techniek geeft jouw lichtbak een luxe uitstraling. Omdat de voorkant en de zijden uit één deel bestaan is de bak een naadloos geheel. Overdag een super strakke uitstraling, terwijl ‘s avonds alleen de letters worden verlicht. De nachtwaarde is rustig en wordt op een prettige manier ervaren.

Om de lichtbak een extra boost te geven kunnen we de letters uitvoeren in een zogenaamde ‘doorgestoken letters’ variant. Met deze keuze komen de letters daadwerkelijk door het bord heen. Het resultaat is meer attentiewaarde. Niet alleen de letters lichten op, maar ook rondom de letters komt een fraaie goed. De gloed lijkt op een halo effect en doet de letters zweven.

– 1.5 Doeklichtbakken.

XL lichtreclame

Doeklichtbakken

– Bereken zelf je prijs
– Voor extra grote lichtbakken
– Buitentoepassing

Doeklichtbakken zijn ideaal bij afmetingen breder dan 4 mtr en hoger dan 1,5 mtr, omdat deze afmeting de maximale maat is voor een rechthoekige lichtbakken met een acrylaat voorplaat uit één deel. De doeklichtbakken zijn naadloos. Omdat het doek op het frame wordt gespannen is in principe elke afmeting mogelijk. Doeklichtbakken zorgen voor een imponerende super strakke uitstraling.

De voordelen van onze doeklichtbakken op een rijtje:

  • Voor XXL afmetingen
  • Diepte is maar 14 cm
  • Energiezuinige led verlichting
  • Led’s met een levensduur van meer dan 5 jaar
  • Day and night opdruk, deze is ‘s avonds ook helder en krachtig
  • Juiste positionering van de led’s voor een egale uitlichting
  • Met ophangbeugel voor eenvoudige montage

– 1.6 Verlichte textielframes.

verlichte textielframes

Textielframes verlicht

– Binnentoepassing
– Eenvoudig doeken verwisselen
– 5x meer merkbeleving

De verlichte textielframes zijn een fraaie binnentoepassing. De verlichting zorgt er niet alleen voor dat de beelden mooi worden uitgelicht, het leidt er ook toe jouw klanten meer gevoel krijgen voor jouw product of merk. Deze lichtbakken bestaan uit een aluminium frame met een doek. De doeken zijn voorzien van een aangenaaide pees die het aanbrengen en vervangen tot een zeer eenvoudige klusje maken. Een noviteit in de lichtreclame.

De voordelen van onze verlichte textielframes op een rijtje:

  • Meer merkbeleving door verlichting
  • Energiezuinige led verlichting
  • Led’s met een levensduur van meer dan 5 jaar
  • Enkelzijdig en dubbelzijdig
  • Eenvoudig wisselen van doeken
lichtbakkenrechthoekigrond of ovaaldoeklichtbakspecialstextielframes
attentiewaarde+++++++++++++
kosten€€€€€€€€
levertijd2 weken4 weken4 weken3 weken2 weken
vormrechthoekigrond of ovaalrechthoekigvormrechthoekig
uitstraling++++++++++++++
voordelenlage kostenvalt opXL afmetingenvalt opvalt op
nadelenvalt minder opbeperktekostbaarkostbaaralleen binnen
afmetinggebruik

2. Verlichte letters voor lichtreclame.

2.1 Front Lit

De letters schijnen het licht door de voorzijde naar buiten. De voorzijde is van lichtdoorlatend acrylaat in iedere gewenste kleur. De letters worden verlicht door LED.

lichtreclame door verlichte letters

Front Lit letters

– Directie verlichting
– Diepte: 4, 8 en 12 cm
– Led verlichting

Verlichte letters of led letters zorgen t.o.v. lichtbakken voor meer uitstraling, omdat deze letters eigenlijk allemaal individuele lichtbakjes zijn in de vorm van een letter, beeldmerk of logo. Een lichtreclame die volledig is gepersonaliseerd naar jouw huisstijl. Verlichte letters worden ook wel doosletters of lichtbak letters genoemd.
We kunnen de verlichte letter is twee groepen verdelen, namelijk Front Lit en Back Lit

De voordelen van onze verlichte letters op een rijtje:

  • Super uitstraling
  • Energiezuinige led verlichting
  • Led’s met een levensduur van meer dan 5 jaar
  • Elegante dunne letters
  • Optie: plug & play levering
indirect verlichte lichtreclame

Back lit letters

– Led verlichting naar achteren
– Chique uitstraling
– Indirecte verlichting

De Back Lit letters schijnen het licht naar achteren. De letters zijn dus aan de voorzijde niet verlicht, zodat er sprake is van een indirecte verlichting. De led lichtbron zorgt voor een chique gloed om de letters. Een luxe uitstraling. Wil je dat de letters er ‘s avonds echt uit knallen? Dan zijn Front Lit letters een betere optie.

De onderlinge verschillen tussen de verlichte letter vind je in onderstaand schema.

verlichte lettersFront LitBack Lit
attentiewaarde+++++++
Kosten€€
Levertijd4 weken4 weken
Vormiedere vormiedere vorm
Uitstralinguitbundigingetogen luxe
Verlichtingnaar vorennaar achteren
Vergunningvaak succesvolvaak succesvol

Om het overzicht compleet te maken voegen we hier ook de reclamezuilen toe.

3. Reclamezuilen voor lichtreclame.

3.1 Vlakke en ovale zuilen

lichtreclame met zuilen

Reclamezuilen

– Vlakke zuilen
– Ovale zuilen
– Verlicht en onverlicht

Hoewel reclamezuilen doorgaans niet onder lichtreclame wordt gerekend willen we hier toch graag even de aandacht vestigen op de verlichte variant reclamezuil.

Verlichte reclamezuilen vallen extra op, omdat ze van binnen uit verlicht zijn. ‘s Avonds staan ze vaak in een donkere omgeving en valt het licht dat ze uitstralen extra op. De reclamezuilen komen standaard in een vlakke of ovale vorm, daarnaast maken we ook zuilen die in een speciale vorm gepersonaliseerd worden. Naast de verlichting zorgt de afwijkende vorm voor extra attentiewaarde. Reclamezuilen hebben ook vaak een bewegwijzering functie en kunnen met toevoeging van

3.2 Diapositieve zuilen

diapositieve zuilen

Reclamezuilen

– Luxe uitstraling
– Optie: doorgestoken letters
– Verlicht

Zelf samenstellen Centrale productie Lokale montage

Bespaar op je lichtreclame.

Ons concept is gebaseerd op drie pijlers:
1. Zelf samenstellen
2. Centrale productie
3. Lokale montage

Met de eerste twee pijlers heb je inmiddels kennis gemaakt. De derde pijler is de lokale montage.

Om de montage-en transportkosten te beperken werken wij met gerenommeerde reclame-montagebedrijven verspreid over Nederland en België.
1. Kies een montagebedrijf bij jouw in de buurt.
2. Jullie maken onderling afspraken over de montage, ondertussen produceren wij jouw product.
3. Na de montage ontvang je van het montagebedrijf de factuur voor de door hen verrichte werkzaamheden.

Lichtreclame bestellen.

Let bij aanschaf van een lichtreclame op de volgende zaken:

  • Juiste contrast tussen de achtergrond en de kleur van het logo
  • Lettertype: hoofdletters, vette letters, schuine letters etc.
  • Voldoende spatiëring tussen de letters
  • Voldoende letterhoogte voor de gewenste zichtafstand
  • Verlichting: led, direct of indirect

Lichtreclame prijzen t.o.v. de concurrentie.

AANBIEDERSlichtbak bedruktprijs  t.o.v. ME Print & Sign
ME Print & Sign€ 287,50
lichtbakken.com€ 456,00plus 58 %
letterbenders€ 595,00plus 107 %
lichtbakshop.nl€ 364,00plus 26 %
* voor een enkelzijdige lichtbak 150 x 50 cm
AANBIEDERSlichtbak rondprijs t.o.v. ME Print & Sign
ME Print & Sign€ 555,00
lichtbakken.com€ 720,00plus 30 %
letterbenders —
lichtbakshop.nl€ 739,00plus 33 %
* voor een 80 cm dubbelzijdige ronde lichtbak
AANBIEDERSfront lit lettersprijs t.o.v. ME Print & Sign
ME Print & Sign€ 142,00
lichtbakken.com —
letterbenders€ 148,00plus 4 %
lichtbakshop.nl —
* voor een 50 cm hoge front lit letter

Contact

Bellen kan altijd. We hebben al meer dan 25 jaar ervaring in de lichtreclame en overleggen graag hoe we samen met jou de beste keuze kunnen maken. Samen met jou inventariseren we de mogelijkheden op basis van jouw logo, pand of winkel. Een goed uitgevoerde lichtreclame is de kroon op jouw bedrijf en maakt in één oogopslag duidelijk hoe jij door de buitenwereld gezien wilt worden.

Vraag hier een offerte aan.

Alles over neon lichtreclame

Neon reclame is een lust voor het oog. Een goed werkende neonreclame kleurt de nacht. De productie is een samenspel tussen een goede neon leverancier, onze neon monteurs en de juiste installatiematerialen. Op deze manier maken van jouw gepersonaliseerde neoninstallatie een ware eyecatcher. De drie punten op een rijtje.
-1. Met onze leverancier werken we al meer dan 20 jaar samen. Ze voeren onze neontekeningen perfect uit. De basis voor een mooie neonreclame.
-2. Onze neon monteurs die alle kneepjes van hoogspanning en neonverlichting kennen die er maar te kennen zijn.
-3. De juiste installatiematerialen voor het neon reclamebord: hoogspanningskabels, elektrode kappen en transformatoren.

De neonverlichting voldoet aan alle eisen en is technisch en kwalitatief het beste sign dat je maar kunt vinden, vandaar dat we ook een garantie geven van 7 jaar op de neon glasbuizen. Bij ME Print & Sign kunnen je neon reclame laten maken en kiezen uit maar liefst 34 kleuren. Alle stijlen zijn mogelijk: retro neon, neon in schrijfletters, moderne strakke letters of letters met schreefjes, je naam in neon of een mooie neon in huis. Neon letters of een neon logo laten maken doe je bij ME Print & Sign. Ga snel naar onze offerteformulier en vraag een prijs aan voor neonverlichting.

Neon tekening maken

Een neontekening wordt met zorg gemaakt, de bochten moeten mooi en gelijkmatig lopen. Neon maken begint bij een goede tekening. De neontekening bepaald hoe de buizen worden ingedeeld, de lengte van de buizen, de plek van de retourbochten en de dikte van de buizen. Een retourbocht is het stuk neon dat achter de zichtbare buis loopt om na de bocht weer omhoog te lopen.

Diameter neon buis

De dikte van de neonbuis varieert tussen de 10 en 18 mm. Voor grotere letters, meestal vanaf ongeveer 40cm, gebruiken we een diameter van 18 mm en voor kleinere schrijfletters een diameter van 10mm. Ook wordt nu de kleur van de neonbuizen bepaald, zowel de kleur die het glas overdag heeft als wel de brandkleur. Al naar gelang de gasvulling kan een witte buis blauw, oranje, roze, rood of wit branden, groen. Gekleurd glas komt het meest voor in de kleuren: geel, groen, oranje en blauw. Daar- naast is er nog het bekende ‘blank rood’, een transparante buis met een neon gas vulling. Blank rood geeft s’avonds een fantastische volle rood uitstraling.

Gas kleuren

Andere gassen of mengsels daarvan geven andere kleuren, bijvoorbeeld helium is goudgeel, argon is blauw, xenon is aars en krypton is flets paars. Door de combinatie van verschillende gassen en glaskleuren kunnen we je in totaal 34 verschillende kleuren aanbieden. In deze fase word ook de stand van de elektrode bepaald. Bij opliggende neon staat de elektrode in een hoek van 90 graden ten opzichte van de neonbuis.

Elektrode standen

Dit noemen we de a-stand, de elektrode valt in een afgeschermde behuizing, meestal een een doosletter of letterkast. Bij de b-stand maakt de buis nog een extra bocht, zodat de elektrode parallel achter de zichtbare buis loopt. De b-stand wordt het meest gebruikt bij toepassingen achter acrylaat of plexiglas. Een ander veel gebruikte toepassing voor de b-stand zijn de bekende binnen neonreclames op een rekje.

Wanneer we neonreclame maken gaan we dus van start met een gedegen neon tekening die we uiteraard eerst met jou bespreken. Alle 34 kleuren zijn bij ME Print & Sign te bestellen en te bewonderen. Het is onze passie samen met jou de gepersonaliseerde neon reclame op de perfecte wijze uit te voeren.

Neon lichtreclame productie

De techniek

De techniek van neon reclame productie; een neonbuis is een gesloten glazen buis waarin onder zeer lage druk neon (brandkleur rood), argon (brandkleur blauw) of een mengsel van argon en neon (brandkleur blauw) is gebracht. Aan beide uiteinden van de buis zijn elektroden geplaatst. Bij ontsteking van de lamp wordt de elektronenstroom die door het gas gaat lichtgevend.
Om andere kleuren licht te krijgen poedert men de buizen van binnen met een fluorescente laag. Het poeder beïnvloed de golflengte van het licht en kan zo de kleur doen veranderen. Door een drupje kwik in de neonbuis te stoppen wordt het fluorescente poeder als

het ware aangestoken. Het gebruik van filterglas (gekleurd glas) is ook een mogelijkheid, wel is de lichtopbrengst minder en het glas duurder.
De zogenaamde gasontlading vindt plaats bij een hoogspanningsverschil. Die afhankelijk is van de lengte van de neonbuis, maar varieert van 1.000 tot 8.000 Volt.

Om deze hoogspanning te realiseren maakt men gebruik van transformatoren die gewoon op het lichtnet worden aangesloten. De neonbuizen buizen variëren in diameter van 8 tot 22 mm en worden gemaakt van het sterke sodaglas, dus niet van het minder sterke loodglas. Neon reclame productie begint met een goed doordacht plan.

Van buis naar lamp

Hoe maken we van een gebogen glasbuis een werkende lamp? Nadat de glastekening klaar is kan de neonproducent aan de slag, het neon reclame productie proces is grofweg in te delen in vier stappen:
1. Buigen
2. Poederen
3. Pompen
4. Testen

binnen neon reclame

1. Buigen

Aan één kant wordt de buis tijdens het blazen afgesloten met een rubberen dop. De blazer verhit het glas tot het circa 520 graden. Bij het buigen ontstaan rimpels in het binnenbocht net als bij een gebogen pols. Om die ribbels weg te werken wordt met de mond lucht in de buis geperst waardoor de weke plek uitzet. Door dit proces vakkundig te herhalen kan de buis in ieder gewenste vorm worden gebogen. Tijdens het proces legt de blazer de gebogen vorm voortdurend ter controle op het ontwerp.

Lengte van de buizen

Het werkstuk wordt zoveel mogelijk uit een stuk buis gebogen. Daarbij zorgt de neonblazer er voor dat de stukken glasbuis die later onzichtbaar moeten zijn, zoals bijvoorbeeld de verbindingen tussen letters en de elektrode aansluitingen aan de achterzijde van het product zijn weggewerkt. Om zijn werkstuk plat op het ontwerp te kunnen leggen ter vergelijking, moet hij in spiegelschrift werken. Als het buigen is voltooid, wordt de neonbuis gespoeld, gereinigd en gedroogd. Glasblazen leer je niet van vandaag op morgen, 7 jaar ervaring en een dosis talent is een must. Pas dan kun je je naam in neon schrijven.

neon basis

2. Poederen

De volgende stap is het aanbrengen van de kleur. Een ongepoederde glazen neonbuis gevuld met neon gas zal rood licht uitzenden. Bestaat de vulling uit argon dan is het schijnsel blauw. Om andere kleuren neonlicht te krijgen is het mogelijk om de binnenzijde van de buis te bedekken met een fluorescerende laag. De stof waaruit deze dunne laag bestaat bepaalt de kleur van de brandende neonbuis. Er is een brede reeks kleurstoffen voorhanden. Door het spanningsverschil tussen de twee elektroden op te voeren ontstaat een elektrische ontlading.

Kleur

De vrijkomende elektronen reageren met de fluorescerende stof en worden zichtbaar als licht van een bepaalde kleur. Overigens zijn alle stoffen bij daglicht melkachtig van kleur. Het kleureffect treedt pas op na het ontsteken van de neonbuis. Er zijn twee methoden om de laag aan te brengen: het poederen of parelen en het suspenderen.
Bij het poederen wordt eerst lijm aangebracht die voorzichtig met kogeltjes(parels) door het neon product wordt verdeeld. De kogeltjes worden er weer uitgerold en men brengt een hoeveelheid poeder in die vervolgens vastkleeft aan de lijm.

De suspensie methode

Bij de suspensie wordt een vloeibaar mengsel van poeder met een bindmiddel in de buis gegoten en zorgvuldig over het binnen oppervlak van de buis verdeeld en daarna met een föhn gedroogd. Na deze behandeling worden de bewerkte buizen in een uitstookoven gelegd. Daarin wordt de fluorescentie stof tegen de glaswand gebakken bij een temperatuur van 500 graden. Eveneens worden op die manier de buizen vrijgemaakt van eventuele afvalstoffen die tijdens het gebruik zouden verbranden en daardoor donkere vlekken kunnen veroorzaken. Niet de makkelijkste weg, maar wel de beste manier van neon maken. De buizen zijn compleet schoon, wat zorgt voor een levensduur van gemakkelijk 10 jaar. Buizen met een beetje vuil branden slecht en gaan gemiddeld maar 2 jaar mee.

neon lichtreclame blazen

3. Pompen

Na afkoeling worden de twee elektroden en een speciaal vulbuisje aan de buis vast gesmolten. Dan wordt eveneens het druppeltje kwik ingebracht. Eventueel worden de elektroden daarna met een hoogfrequentie inductiespoel tot 500 graden verhit zodat ook zij volkomen schoon en vetvrij zijn. Nu is het moment gekomen om de neonbuis vacuüm te trekken. Via het aangesmolten vulbuisjes wordt de neonbuis aangesloten op een pompsysteem waarmee druk van minder dan een duizendste millimeter kwikdruk bereikt kan worden. De buis sterk verhit. De werking is vergelijkbaar met die van de eerder genoemde oven. Is de buis geheel schoon en vacuüm, dan wordt het edelgas toegevoegd en het vulbuisje afgesmolten.

Die delen van de buis die onzichtbaar moeten blijven worden met verf of tape behandeld en op de elektroden worden speciale aansluitdoppen gemonteerd om installatie te vergemakkelijken.

Goede neon verlichting maken is vakwerk. het vereiste vacuüm (bijna) bereikt, dan wordt het systeem afgesloten en laat men het edelgas onder een druk van circa een honderdste atmosfeer in de buis.

Vervolgens wordt het vulbuisje verhit tot het smeltpunt. Door de buitendruk sluit het vulbuisje zich hermetisch. Tijdens het pompproces kan men de elektroden in de buis aansluiten op een bombarder, of ontgastransformator. Deze regelbare transformator heeft een secundaire spanning tot 10.000 Volt en moet 1⁄2 tot 1 Ampère kunnen leveren. Door tijdens het pompproces een stroom door de buis te laten lopen

elektrodes lichtreclame

4. Inbranden

Na de neon reclame productie worden de neonbuizen urenlang getest. Met een speciaal testraam dat bestaat uit een groot houten frame dat bespannen is met gaas. De neonbuizen worden aan het raam gehangen en met behulp van snoeren op de transformatoren aangesloten. De neon moet ca. 10 uur inbranden.

Eventuele onvolkomenheden zoals lekkage, donkere plekken, flauw branden aan één kant en dergelijke, kunnen dan geconstateerd en verholpen worden voordat de neon naar de klant toe gaat. Ontstaan er na verloop van tijd problemen of is er te veel gas verdwenen door de glaswand, dan kan revisie uitkomst brengen. Het systeem wordt dan gereinigd, voorzien van nieuwe elektroden en opnieuw gepompt.

Een neon sign maken

Neon verlichting aansluiten

Neonreclame installatie is een nauwkeurig werkje. Wanneer de neon binnenkomt worden de letters gesorteerd op volgorde van installatie, in dit geval wordt het woord ‘Techno- soft’ van links naar recht gesorteerd. Daarna volgt een zeer belangrijke klus, namelijk het doormeten van de neonbuizen om de juiste waarde van de transformator te bepalen.

We maken gebruik van transformatoren tussen de 2.000V en 8.000V, transformatoren tot 10.000V zijn geoorloofd maar we vinden dat de elektroden dan te veel belast worden. De juiste waarde van de transformatoren garandeert een lange levensduur van de neon verlichting reclame. De waarde moet ongeveer gelijk zijn aan de nominale waarde van de neontransformator: + of – 5%.

neon doormeten
neon elektrodes
neon op de verlichte letters
productie neon lichtreclame

Neon letters

Neon buizen worden nu op de aluminium doosletters (box letters of letterbakken) gemonteerd, deze worden nu verlichte letters. De doosletters bestaan uit een onder -en een bovendeel, anders gezegd een letterdoos en een letterdeksel. De letterdozen die meestal een andere neutrale kleur hebben worden eerst op een aluminium constructie gemonteerd.

We geven deze delen een andere kleur omdat dikke letterbakken anders in elkaars schaduw komen te staan, wat de leesbaarheid overdag doet afnemen. Ook geven we de neonletters een iets grotere spatiëring dan normaal. Alles om ook overdag de perfecte uitstraling te krijgen.

doosletters met neon voorbereiding

Neon lichtreclame bedrading

De bedrading van de neonreclame installatie gebeurd uiteraard met hoogspanningskabels, waar de kabel de letterdoos verlaat gebruiken we een ommantelde kabel. Dit is de kabel die naar de transformator gaat. Deze kabel dient zo kort mogelijk te zijn, om tijdelijke overspanningen te vermijden. Om de lengte van de kabels tot een minimum te beperken, is het aan te raden in het midden van de kring aan te sluiten, om de belasting te verdelen. De ingangspunten van de kabel beschermen we met een wartel of kabeldoorgangen, om het risico van beschadiging van de mantel te vermijden.

De bedrading in de letterkasten, tussen de elektroden op de neonbuizen, zijn siliconen hoogspanningskabels die om de 50 cm worden vastgezet. Kabels mogen nooit worden onderbroken, geen scherpe bochten hebben en knopen zijn uit den boze. Eigenlijk is bovenstaand een korte samenvatting van de Europese norm EN 50143 waar alle neon reclame aan moet voldoen.

neon en elektrode kappen

Neon opbouw

Nadat we de doosletters hebben bedraad kunnen we beginnen met de neon opbouw. Voordat we met het neonglas beginnen monteren we de metalen glassteunen die voorzien zijn van isolatie. Op deze steunen worden de neon- buizen vastgezet d.m.v. een binddraad.

Voordat de neonbuizen worden vastgezet worden de elektrodes op het hoogspanningsdraden vastgezet en afgeschermd door middel van elektrode kappen.

neon bedrading

Testen

Nu alle glasbuizen zijn geïnstalleerd en aangesloten is het tijd om de neonreclame te testen. Niet alleen om te kijken of alles brand maar vooral een check op de geldende Europese norm EN 50107. We controleren de volgende punten:
• type hoogspanningskabels en montage
• hoogspanningsaansluitingen
• kruipstroom afstanden
• equipotentiale verbindingen met de aarde • de aardverbinding
• testen beveiliging tegen aardlekstromen • testen beveiliging tegen open kring

lichtreclame testen

Montage op locatie

Dan is het nu tijd om de neon lichtreclame te gaan plaatsen bij de opdrachtgever. Altijd een leuk en spannend moment. Het geheel moet met beleid vervoerd en gemonteerd worden. Wanneer alles op de plek staat, de verlichting is aangesloten en alle tests nogmaals zijn uitgevoerd zit de klus er op. Ook de montage is bij ME Print & Sign in goede handen.

De opdracht- gever is vanaf de snelweg fantastisch zichtbaar en zeer tevreden. Een neon reclamebord die staat als een huis en nog vele jaren na volle tevredenheid zal functioneren. Neonreclame installatie is een vak apart.

lichtreclame op transport
montage op locatie
installatie neon lichtreclame
neon-op-het-dak-achterkant.

Neonreclame en letterypes

Neonreclame en lettertypes zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een lettertype, ook wel genoemd font, wordt in de typografie gezien als een familie met de zelfde kenmerken.
De keuze van het lettertype staat soms vast, omdat het lettertype van het logo moet worden aangehouden. De keuze is dan relatief eenvoudig, wel is er dan nog een optie tussen enkellijnige- en dubbellijnige neon. Een enkelijnige neon volgt de hartlijn van een letter, waar een dubbellijnige neon de contour van de letter volgt. (voorbeeld hier onder).

Wanneer een keuze moet worden gemaakt omtrent de te maken letter, wordt meestal gekozen uit:
– een letter zonder schreef
– een letter met schreef
– een script of schrijfletters
Een schreef is een soort voetje of handvat, zoals je kunt zien in het voorbeeld.

De geschiedenis van neon

1. De uitvinding

Voor wat de geschiedenis van de neon betreft zullen we ons niet alleen beperken tot de uitvinder van de neon maar ook de vorderingen in het productieproces en dan met name de rol die Philips heeft gespeeld bij de totstandkoming van de suspensie neon.

De allereerste aanzet tot het opstaan van de neonbuis werd, zoals dat wel vaker gaat, bij toeval gedaan. Het was de Franse astronoom Jean Richard die in 1675 met zijn barometer aan het spelen was en tot zijn stomme verbazing een lichtflitsje zag. Jean begon het een en ander te onderzoeken, maar kwam in zijn leven niet tot de ontdekking van het ontstaan van de flits. Het onderzoek kwam breed opgang en heeft uiteindelijk tot de ontdekking van elektriciteit geleid, Thomas Edison speelde hierin een bepalende rol.

De neonverlichting zoals mij die kennen zag het licht in1902. Ook deze keer speelde het toeval weer een grote rol. De Fransman (chemicus, ingenieur en uitvinder) Georges Claude (1870-1960) deed de ontdekking toen hij opzoek was naar een manier om zuurstof vloeibaar te maken. De ontdekking van elektriciteit speelt wederom een grote rol in dit verhaal. In één van Claude’s experimenten werd een gesloten glazenbuis gevuld met neongas aangesloten op een elektrische stroom en voila de eerste aanzet tot onze mooie neonbuizen. Nu zul je wel denken waarom stopt die Claude neon in een buis? Het neongas was een bijproduct in het procedé zuurstof vloeibaar te maken.

Uiteindelijk is het Claude gelukt om ook voor de industrie zuurstof, vloeibaar stikstof en argon vloeibaar te maken. Om deze producten aan de man te brengen richtte hij de firma Air Liquide op, die nog steeds bestaat.
Terug naar de neon. Claude bleef zijn toevallige ontdekking besturen, omdat hij niet kon begrijpen dat het neongas oplichtte door het aan te sluiten op elektriciteit. Na veel studie en experimenteren ontstak Claude in 19010 de eerst neonlamp door een buis te vullen met neongas el elektriciteit. Deze uitvinding werk voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de Autosalon in Parijs. Mensen noemden het vloeibaar vuur.

Claude bleef trouw aan zijn neonuitvinding en was overtuigd van de commerciële kracht van zijn uitvinding indien hij er een betrouwbare lichtbron van kon maken en net zo belangrijk het verkrijgen van een patent. Het patent krijg hij en de productie werd opgestart door zijn bedrijf Claude Neon. De grote doorbraak voor de neonverlichting in de reclame kwam in 1923 toen het bedrijf van Claude twee neonlichtreclames verkocht aan autodealer Packard in Amerika. De installaties werden verkocht voor $ 12.000,= per stuk. Het werd voor iedereen duidelijk dat de neonglasbuizen in iedere vorm waren te buigen.
Nu kwam de verkoop van neonlichtreclame in een stroomversnelling en veroverde snel geheel Amerika. Even later was niet neon niet weer weg te denken uit het straatbeeld. Neon sierde de gevels van casino’s, motels, benzinestations en restaurants.

Ook de ontdekking de buizen te vullen met andere gassen (en mengsels daarvan), zodat andere kleuren ontstaan (helium is goudgeel, argon is blauw, xenon is paars en krypton is flets paars), heeft bijgedragen aan de grote populariteit van neon, want zo zijn we het blijven noemen.
Nog even voor de duidelijkheid: neon heeft een fel rode brandkleur en de verlicht komt tot stand door een hoge spanning aan de uiteinden van de buizen te zetten (de gasontlading). De elektronen van het gas gaan door de ontlading naar een hoger energie level, door de terugval in energie geeft het gas het ons zo bekende neonlicht af.

Verder had onze vriend Claude zit beter alleen op de wetenschap kunnen concentreren en zich verre houden van politiek. Hij had een afkeer van democratie en was een voorstander van terugkeer van het koningshuis. Tijdens de tweede wereldoorlog sloot hij zich aan bij de Vichy regering, of terwijl de Duitsers. Dit werd hem na de oorlog niet in dank afgenomen en resulteerde in een levenslang gevangenis straf, hoewel hij al in 1950 werd vrijgelaten.

2. De rol van Philips (Neon in Nederland van Roeland Schweitzer)

De Nederlandse neonbranche is niet zo groot. De meeste mensen in de neonindustrie behandelen accounts, ze doen aan metaal- of kunststofbewerking en ze installeren draden. Philips heeft enorm veel aan de neonproductie verbeterd. Om te beginnen al het aanbrengen van de poeders, de elektrodes tot en met trafo’s. Philips begon al in 1925 met neon. In de jaren 50 en 60 hadden ze het grootste neonbedrijf van Nederland met een 15-tal glasblazers. Maar omdat neon een ambacht is en nauwelijks een industrie is het Philips-hoofdstuk in 1973 gesloten. Installateur Janse nam de glasblazerij over en werd in een klap het grootste lichtreclamebedrijf van Nederland.

Philips ontwikkelde unieke machines voor de toepassing van hun wereldvermaarde suspensiesysteem. In plaats van de fluorecentiepoeders vast te lijmen ontwikkelde men de suspensietechniek, waarbij het neonglas in de oven wordt verhit tot de sintering van de poeders aan de glaswand plaatsvindt. Ook het vacuüm pompen voor de gasvulling verloopt bij hogere temperatuur beter dan bij normale temperatuur.

Philips begon officieel in 1921 met de productie van neon, maar pas in 1925 kwamen er producten op de markt. Toen ging het ook meteen hard, want in 1929 produceerden ze al 45 km neonglas per jaar. Dat betekent al snel tientallen procenten van de markt. De Philips persdienst heeft echter geen materiaal uit die beginperiode kunnen vinden. Vanwege de grote afzet opende men ook een fabriek in Amsterdam. Philips beschikte over het unieke Philips suspensie systeem, waaronder de poedercoating zeer perfect gebeurde. Dit systeem is ongeëvenaard en wereldberoemd. Het installeren besteedde Philips uit.

Bij Philips had men een zeer grote glasblazerij waar op het hoogtepunt wel 15 glasblazers werkten. Men beschikte bovendien over een uitgebreide ontwerpafdeling. Philips leverde een meerjarige zeer gedegen opleiding tot glasblazer en een uitstekend salaris in de op een na hoogste functieklasse 10. Nadeel was de strakke regulering. Voor het blazen van een bepaalde letter stond een bepaalde tijd.

Een bocht in 22mm glas moest je bijvoorbeeld in 5 minuten klaar hebben. Dat betekende blazen en blazen. Bovendien moest je bij Philips staan en daardoor was het zwaar werk. De inmiddels gepensioneerde glasblazers van Philips klagen daar nu over. Maar Philips leverde wel kwaliteit. Een Philips glasblazer, dat was iets. Men blies er dan ook met zijn stropdas aan.

Philips had zijn neonbedrijf oorspronkelijk in de tolstraat 129 in Amsterdam. In 1966 werd het bedrijf verplaatst naar de Philips fabrieken in Roosendaal, waar ook de TL-buizen gemaakt werden. In 1973 viel het doek voor de neon-afdeling van Philips. Neon was te lastig. Het ging slecht met de neon, de TL-lichtbakken rukten op. Maar vooral paste het zeer ambachtelijke en arbeidsintensieve neonproduct niet goed binnen de industriële opvattingen van de multinational.

In 1930 is er in Utrecht eveneens een Lichtweek. In 1934 wordt er bovenop het Scheveningse Kurhaus een grote neoninstallatie geplaatst door de Amsterdamse firma A.T.H. Janse.

In die tijd barst er ook de eerste discussiegolf over ongewenste uitwassen van neon goed los. Er zijn diverse rellen. Neons moeten worden verwijderd wegens uitzichtvervuiling. In het “Officieel orgaan van het Genootschap voor Reclame” pleit de kunstenaar L. Moholy-Nagy in 1934 voor meer controle op lichtreclames en etalages. Schilderijen moeten aan esthetische normen voldoen, waarom het straatbeeld dan niet? Er zijn ook voorbeelden waar men wel enthousiast over is. Het zojuist voltooide pand van de volharding wordt in 1928 in het tijdschrift Reclame geroemd als “eerste gebouw in ons land, waar de lichtreclame geheel als onderdeel van de architectuur aanvaard is.”

3. De Toekomst

Neonmakers veranderden en veranderen lettertypes, het zijn geen grafici of vormgevers. Bij vergroten of verkleinen werd en wordt de spatiëring niet altijd aangepast. Met behulp van een briefpapiertje en een pantograaf kwam men met een heel eind. Het probleem is dat de letterverhoudingen worden gewijzigd. Tegenwoordig gebeurt dat nog net zo goed, omdat iedereen met een pc de meest zotte bewerkingen kan uitvoeren.

Daar gaat de leesbaarheid, de rust, het ritme. Dat neemt niet weg, dat er toch typografisch gesproken prachtige neon verschijnt. Bij de grotere designstudio’s als Dumbar, Premsela en Total Design heeft men het specifieke kennis in huis en ook de grotere neonbedrijven beschikken over het algemeen over voldoende deskundigheid.

Ze hebben vaak grafici en typografen in dienst of huren ze in. Er zijn gespecialiseerde ingenieurs op de markt, zoals René Bubberman (Wolf Design Delft), die zich al vanaf zijn studie toelegt op leesbaarheidsaspecten van neon. Daarbij horen berekeningen over invalshoeken, letterhoeken, letterhoogte in relatie tot afstand, specifieke spatiëring, ook in de relatie tot de kleur en lettertypen.

Opleiding

Opleidingen tot glasblazer en neondeskundige zijn er nauwelijks, Dick Boonstra van De Blaecker in Rotterdam, groothandel in neonproducten als trafo’s en elektroden, geeft een opleiding zaan de Delftse van der Made Technische Scholen Gemeenschap. Een avond per week is veel te weinig, zegt hij zelf. De UNETO heeft hier een taak, zeggen anderen. Alles ontbreek, zelfs opleidingen op hoogspanningsgebied.

Boonstra en Bubberman publiceren ook. Voornamelijk in Sign & Display verschijnen technische verhandelingen van hun hand. Dit zijn minimale basisvoorwaarden voor een gezond klimaat. Verder geeft het glasmuseum in Diever cursussen glasblazen en tot slot hebben een aantal glasblazers leerlingen in opleiding.

Al met al blijft dit een zeer smalle basis, om de deskundigheid op peil te houden. Rudi Stern vind de kwaliteit van de neon in Nederland hoog, maar het innovatieve gebruik en neonklimaat matig. Een andere zwakke basis is de leverantie van grondstoffen. In Nederland hebben twee leveranciers 80% van de markt in handen.

Suspensieneon

Onze leverancier Suspensieneon van der Ven uit Apeldoorn staat op eenzaam hoog niveau en produceert de neon nog steeds op de oude Philips methode, namelijk de suspensie methode. Het bedrijf is opgericht door Piet van der Ven die in 1925 als leerling-glasblazer bij Philips is begonnen. Vervolgens heeft hij een paar jaar bij een Claude-franchise in België gewerkt. Rond 1931 werd hij de eerste glasblazer van Ten Have. In dat jaar immers vervielen de patenten van Claude en kon iedereen neon gaan maken.

Van der Ven kon niet echt goed aarden in Groningen en vertrok in 1936 naar de firma Esco in Amsterdam. Na enige jaren Esco begon van der Ven samen met compagnon Wildschut voor zichzelf onder de naam ANRI neon, Amsterdamse Neon Reclame Installaties. Inmiddels brak de oorlog uit en het gebruik van neon werd verboden. Voor veel neonbedrijfjes was dit de doodsteek.

Van der Ven maakte in de oorlog instrumenten en sierglas, later gevolgd door spelden en glazen lullen als mallen voor condooms. Andere glasblazers maakten bijvoorbeeld vaasjes van oude lampen. Van der Ven was nauw betrokken bij het verzet, hij had circa 40 onderduikers in twee verborgen etages van een pand aan het Damrak, bovendien werd daar het verzetsblad Trouw gedrukt. Bij een razzia werden 7 medewerkers gefusilleerd.

Na de oorlog pakt Van der Ven de neon weer op. Zijn firma ANEPRO leverde Artistieke Neon producten en was eerst in de Rozenstraat en later op de Overtoom gevestigd. Hij heeft deze zaak overgedragen. Onder de naam Suspensie Van der Ven begon hij in 1956 weer eens van voren af aan op de Lijbaansgracht. Dit bedrijf heeft hij doorverkocht aan de van Shell afkomstige glasblazer Gerard Sproet, die er zijn Algemene Glasblazerij Amsterdam vestigde. Sproet is tot 1991 doorgegaan, de laatste jaren op het Amsterdamse Veemarktterrein.

Sproet wordt samen met de Scheveningse Gerard leder als de absolute top op het gebied van glasblazen beschouwd. Sproet heeft zijn kennis doorgegeven aan Van Schuppen lichtreclame in Veenendaal. Van der Ven kwam uiteindelijk in Apeldoorn terecht, waar een nauwe verwevenheid met De Sleutel ontstond. De bedrijven waren zelfs een aantal jaren samen. Gubitz deed de verkoop en van der Ven blies het glas, daar kwam het op neer. Een van de grotere afnemers is ME Graphics.

Het heden

Tegenwoordig wordt het bedrijf geleid door de vierde generatie van der Vens, de gebroeders Steven en Wil van de Ven en is het bedrijf nog steeds gevestigd in Apeldoorn en houden de mannen nog immer vast aan de suspensie methode. Neonglas van de aller hoogste kwaliteit. Zoals de oude Piet van de Ven met het uitbreken van de tweede wereldoorlog een enorme tegenslag te verwerken kreeg hebben de broers Steven en Wil van der Ven de LED revolutie weten te overleven door vast te houden aan de superieure lichtopbrengst van de neonbuizen en te blijven geloven in de kracht van de mooiste vorm van lichtreclame.

Nu de economische crisis al weer een tijdje voorbij is en menigeen door heeft dat ook aan LED verlichting beperkingen zitten en dat het sprookje dat led verlichting energiezuiniger is dan neon eindelijk uit is, is er weer een mooie toekomst voor neon en dan vooral suspensie neon. De is heel simpel: bij gelijke lichtopbrengst is neon energie zuiniger dan LED! Wij zijn in ieder geval overtuigd van een mooie toekomst voor de neon.